na další stranu
Milan NakonečnýTippnerová Anja: Permanentní avantgarda? Surrealismus v Praze, Praha Academia 2014 (423 str.; překl. M. Brunová, z něm. orig. 2009).
Literární a básnický surrealismus zapustil u nás hluboké kořeny, které dodnes duchovně vyživují čilý ruch v českém surrealismu. Již na začátku třicátých let minulého století vzniklo v Praze surrealistické středisko, které se brzy stalo světově uznávaným uměleckým a ideovým hnutím. Za počátek je pokládán r. 1933, kdy se v Paříži seznámil básník Vítězslav Nezval se zakladatelem („papežem“) surrealismu André Bretonem, který k surrealismu dospěl z okouzlení psychoanalytickým pojetím nevědomého duševního života a snů a který o dva roky později přijel do Prahy a do Brna, kde pronesl přednášky o surrealismu. Surrealismus se pak v Praze čile rozvíjel a zahrnul ve skupině jeho stoupenců, vedle řady umělců, básníků a malířů (V. Nezval, Toyen, J. Štýrský a další, také řadu ideologů, K. Teige, V. Effenberger a další.) Dnešní surrealisté mají k dispozici neobyčejně atraktivní revui Analogon, publikují pozoruhodné knihy básnické i odborné, malují a vystavují. Autorkou knihy o tomto surrealistickém hnutí v Praze je profesorka slovanských literatur na univerzitě v Hamburgu Anja Tippnerová a lze o knize, která je předmětem naší recenze říci to, co říká název první části této její knihy; je v ní pojednáno, jde v ní o: „Surrealismus jako kolektivní dobrodružství: o estetické a sociální praxi pražských skupin od dvacátých do devadesátých let“. Jde tu tedy z hlediska toho, co bylo uvedeno shora o původu českého surrealismu, o jeho jakousi prehistorii ve dvacátých letech minulého století a o jeho pokračování do změny politických poměrů v devadesátých letech. V tomto smyslu to je nepochybně tématika velmi zajímavá pro všechny, kdo v surrealismu našli zalíbení a identifikovali nebo konfrontovali se s ním nejen jako se směrem uměleckým (básnickým a výtvarným), ale i jako s politickou ideologií, která se zmocnila jeho představitelů v zahraničí i u nás v souvislosti s expanzí tzv. marxismu-leninismu, kdy množství evropských intelektuálů a umělců učinilo vlevo v bok a obrátilo zasněný zrak, většinou jen na několik let, k Moskvě, rozdávající teze o vznešené naději proletářům celého světa. Největší zvláštností českého pražského surrealismu je, že potom, co přestal být avantgardní (jak na to upozorňuje i Tippnerová), to znamená, že se brzy po druhé světové válce stal spíše už jen historickou záležitostí a předmětem teoretických diskuzí, v Praze urputně setrvává jako jedno z již mála světových center: Proto o tom Tippnerová píše jako o „permanentní avantgardě“, avšak s otázkou proč tomu tak je, by mohla být předmětem řady úvah, teorií či spíše hypotéz, stejně jako odpověď na otázku, proč byl surrealismus v podstatě opuštěn. Podle recenzentovy hypotézy, mohlo to být prostě proto, že se v kouři kaváren, ale i ve vědomí mnoha ctitelů surrealismu rozpustilo kouzlo „vyvřelin nevědomí“, když se přišlo na to, že tyto „vyvřeliny“ jsou pracně vytvářeny na papíře i na plátnech nikoli intuicí, ale diskurzivním přemýšlením o tom, jak by se tyto verbální i vizuální „vyvřeliny“ staly zaručeně co nejvyvřelejší. |
|
|
Vidíte zjednodušenou podobu stránek.
Chcete-li mít stránky zobrazené v plné kvalitě, použijte takový prohlížeč, který podporuje moderní standardy používané na těchto stránkách a současně si zapněte ve svém prohlížeči podporu JavaScriptu.