|
na další stranu
DIVOKÁ VINICE, aktuálně
05.11.2024 - V EUC Klinice na Denisově nábřeží v Plzni mají babybox nové generace!
V úterý 5. listopadu ve 12 hodin jsme slavnostně prezentovali babybox nové generace. ... Více »
30.10.2024 - Babybox na záchrance v Českých Budějovicích přijal 269. děťátko
Zlatý novorozenecký dukát od České mincovny Je to kluk, radoval se ředitel českobudějo... Více »
20.10.2024 - Veronika Hlaváčová, Příběh Johanky z babyboxu a 2. místo Prix Bohemia Radio
Český rozhlas a redaktorka Veronika Hlaváčová byli oceněni na Mezinárodním festivalu ... Více »
19.10.2024 - Výstava Pavla Jasanského
Lukáš Jasanský zve na výstavu z díla Pavla Jasanského, fotografa a grafika, který se ... Více »
Slovo úvodem
Odborníci vědí, proč vydávám Divoké víno 19. března. Neználkové si to mohou na internetu najít. Napadá mě, že zase vypíšu čtenářskou soutěž. Moji milí, vám, kteří správně odpovíte na otázku, proč tradičně volím právě tohle datum, pošlu svoji poslední knížku Romance o klisničkách a balady o ženách. Dvě kapitoly z ní najdete hned pod tímto textem. Poslat knížky, jak si jistě dovedete představit, mi dá dost práce. Zabalit, nadepsat adresy, nalepit známky a jít s nimi na poštu... Nevylučuju tedy ani osobní předání. Nepředstavujte si ovšem, že za mladou básnířkou pojedu do Karviné nebo do Hodonína!
K sonetům Jiřího Žáčka jsem jako prémii připojil recenzi Františka Valoucha na básníkovy knížky Třetí poločas a Červené paraplíčko.
Děkuju Vilému Stránskému a jeho prodejní internetové galerii www.artbohemia.cz, že mi poskytl obrázky Jiřího Wintera–Neprakty (nar. 12. 7. 1924). Všechny se dají koupit.
Ptáte se, proč vůbec na vlastní náklady vydávám Divoké víno..? Kvůli jeho skvělým autorům – Zorce Wildové, Jiřímu Žáčkovi, Karlu Sýsovi, Jardovi Holoubkovi, Václavu Bártovi, Petru Cincibuchovi (po letech napsal básničku) a Michaelu Lorencovi, kteří mně a časopisu zůstali věrní i po 47 letech od jeho založení. Přidali se další dobří, přišli i horší. Bez dalšího komentáře, jak se s oblibou dnes říká. A taky kvůli dědovi spoluzakladateli Mélovi Machálkovi, který sice básničky neposílá, ale pokaždé má radost: „Divoké víno žije!“ To je jeho slogan.
L. H.
O klisničkách a hřebcích
(Kapitola sedmá z knížky Romance o klisničkách a balady o ženách)
(následující text si můžete zde prohlédnout v knižní grafické podobě ve formátu PDF [95 kB])
Jaroslav byl posedlý chovem koní. V roce 1976 se v jeho chovu na Fantově
mlýně narodilo další hříbě – hřebeček Adam, v dalších letech porodila
matka Ujma klisničky Aidu a Floru.
V roce 1980 se stala poprvé matkou i prvorozená Alma, pokračovatelka
Jaroslavovy nejstarší polokrevné rodiny. Její první hříbě byla klisnička
po hřebci Norbertovi, a tak dostala jméno Nora. Druhé hříbě po hřebci
Court Gift Jaroslav pojmenoval Courbetta. Stala se hlavní představitelkou
třetí generace téhle rodiny.
Jaroslav zatoužil po koních plnokrevných. Podařilo se mu koupit od Drůbežnictví
Xaverov, jednoho z nejvýznamnějších chovatelů, klisnu Margaretu.
Psal se rok 1980 a soukromé vlastnictví klisny anglického plnokrevníka se
v zemi české považovalo za zázrak. Černá klisnička o rok později porodila
první hříbě, hřebečka Manora. Otcem byl významný plemeník Norbert.
S Margaretou se Jaroslav vydal na námluvy do Pecínova k mohutnému
ryzákovi Cobalt. Jejich manželství bylo požehnáno a v roce 1981 se Margaretě
narodil hřebeček Marco Polo, druhé Jaroslavovo plnokrevné hříbě.
O rok později se ze stejného spojení narodil hřebeček Marcant.
Jaroslav stočil kola svého nákladního automobilu Robur zase na Xaverov
a Margareta uzavřela svoje třetí manželství s plemeníkem Kento.
Za rok se narodil hřebeček Maroken. Psal se rok 1984 a tříletý Jaroslavův
hřebec Manor zvítězil v Ceně tříletých hřebců, významném dostihu I. kategorie.
O rok později, v sobotu 11. května 1985 dovedl druhý Jaroslavův
odchovanec, hřebec Marco Polo, vítězně do cíle Velké jarní ceny nejlepší
anglické plnokrevníky tříletého ročníku. Byl to zázrak – Jaroslav se stal
chovatelem klasického vítěze.
V letech 1975 až 2009 se v Jaroslavově chovu narodilo 126 hříbat. Nejprve
s klisničkami za hřebci jezdil. Pak získal licenci pro svého Manora
a připouštěl doma. Po smrti Manora nastoupil na Hájku jako plemeník
Assisi del Santo, pak Horesti, High Extreme, Access to Java.
Jaroslavův život je balada o koních a taky romance o ženách a o holkách.
Milena
(Kapitola osmá z knížky Romance o klisničkách a balady o ženách)
(následující text si můžete zde prohlédnout v knižní grafické podobě ve formátu PDF [95 kB])
„Jaroslave, napsala jsem nějaké nové básničky. Chceš, abych ti je přinesla?“
zeptala se v pátek ráno po telefonu mladá básnířka Divokého vína.
Až dosud své texty posílala emailem a nabídnutý telefon nikdy nepoužila.
Jaroslav znal jenom její básničky. Barvu vlasů, tvář, oči a linii její postavy
si mohl jenom domýšlet. Jeho fantazie byla nekonečná, ale mladých básnířek
mu psalo hodně.
„Proboha! Zaskočila jsi mě, Mileno, něco takového se nestává. Aby
mladá básnířka chtěla osobně poznat svého vydavatele?! Básníci s básnířkami
se scházeli, pravda, ale to patří do šedesátých let minulého století.
Samozřejmě, nemohu tě odmítnout, Mileno. Jaké máš pro mne pokyny?“
položil svoji oblíbenou otázku Jaroslav.
„Přijel bys pro mě? Ráda bych se taky podívala na tvoje koně, jestli
ovšem můžu?“ opáčila neznámá Milena otázkou.
„Kam a kdy?“ odpověděl Jaroslav otázkou.
„Budu volná dnes o půl druhé. Počkám na tebe před zdrávkou na Alšově
nábřeží,“ sdělila Milena Jaroslavovi dvěma krátkými větami, jaký s ním má
plán na páteční odpoledne.
„Budu na tebe čekat před školou!“ ujistil starý vydavatel mladou básnířku.
V duchu se ovšem velmi divil. Rozhodl se, že se aspoň poněkud
vylepší. Holicím strojkem si jezdil před zrcadlem po lysé hlavě a zbývající
vlasy zkrátil na dva tři milimetry. Totéž s šedivými vousy, jenom jejich
délku nechal o pár milimetrů delší. Před odjezdem na Alšovo nábřeží se
osprchoval a natáhl na sebe čistou džínovou košili a čisté lacláky.
„Vypravil jsem se jako bitevní loď do boje. Ale oholit si přerostlé chlupy
už bylo stejně na čase,“ uklidnil sám sebe, že to neudělal kvůli dojmu
na mladou básnířku.
Před školou na Alšově nábřeží už nejednou čekával. Znal tradiční zvyk
studentek zdravotní školy sáhnout si pro štěstí na mosaznou pannu
na domovních dveřích. S uspokojením konstatoval, že je stále nablýskaná.
Byl slunečný jarní den, a tak Jaroslav zaparkoval před školou, vystoupil
z auta, opřel se o zábradlí na nábřeží Vltavy a hleděl střídavě na řeku
a na Hradčany, chvílemi letmým pohledem kontroloval, zda se k němu
některá z mladých holek vybíhajících ze školy neblíží. Milenu neznal a živě
si představoval to nejhorší – tlustou, malou, prdelatou s krátkýma nohama
do X. S cigaretou v ruce, dodával v duchu.
„Tady jsem,“ ozval se za jeho zády zvonivý hlásek. Trochu se lekl, překvapení
neočekával. Otočil se a spatřil usměvavý zázrak s rozzářenýma
dychtivýma očima.
„To jsi ty, Maruško?“ pokusil se o žert. „Já jsem Pepík Novák,“ pokračoval
a představil se nejběžnějším jménem, které jej napadlo.
„Ahoj Pepíku!“ odpověděl zvonivý hlásek.
„Ahoj Maruško,“ pokračoval Jaroslav ve hře. Dívčina tentokrát neodpověděla,
usmívajíc se čekala, co s ním překvapení udělá. Jaroslav si okamžitě
uvědomil, že tentokrát se sešel s holčinou velmi mladou. Té snad není ani
patnáct, došlo mu s hrůzou.
„Ty hezké básničky píšeš sama nebo ti pomáhá dědeček, Maruško, co
povídám – Mileno?“ snažil se ji poněkud disbalancovat.
„Dědečka nemám,“ řekla smutně, „ani babičku. Jenom maminku. A ta
o tom, že píšu básničky, vůbec neví. Vlastně to neví nikdo, jenom ty, Jaroslave!“
bez bázně mu tykala, jak si zvykla v emailové korespondenci
a stejně odvážně jej oslovila jeho křestním jménem. Uvědomil si, že ani
to není standardní. Běžně se setkával s ženami, které jeho křestní jméno
vůbec nikdy nevyslovily. Jako kdyby měly s oslovením jménem nějaký problém.
On sám naopak důsledně své partnerky či partnery při komunikaci
pojmenovával. Cítil, že užití jména při rozhovoru sbližuje.
„Promiň, Milenko, nevěděl jsem. To je mi líto, že nemáš babičku a dědečka,“
omlouval se.
„To nic, vůbec jsem je nepoznala. Zemřeli dřív, než jsem se narodila,“
vysvětlila mu Milena racionálně.
Mluví jako dospělá, ale je to mladá holka, pomyslel si Jaroslav. Ty básničky
asi skutečně napsala ona sama, ujišťoval se v duchu. Ale budu muset
zjistit, kolik jí skutečně je, jinak setkání s ní je hra s ohněm. Věděl dobře,
že se dokáže zamilovat i do velmi mladé dívenky a ze zkušenosti odvozoval,
že mladá holka dokáže opětovat lásku starého muže spíš než dospělá
žena. Ony totiž ještě nepočítají, vysvětloval sám sobě a někdy i přátelům.
Je jim jedno, že jsem o několik desítek let starší než ony samy. Nechápou
mě jako potenciálního životního partnera, ale jako exota. A proč ho nepokoušet
a nevyzkoušet?
„Jaké máš pro mě pokyny, Mileno?“ zeptal se po chvíli, kdy krátce v hlavě
rozebíral vzniklou situaci.
„Myslela jsem, že mi ukážeš svoje koně, ale jestli sis to rozmyslel nebo jestli
nechceš, předám ti svoje rukopisy a pár obrázků, které jsem k nim nakreslila.
A můžu běžet.“ Poklesla v hlase, jakoby smutně. Usmívala se ale stále.
„Jasně, Mileno, rád ti svoje koně představím. Bude to pro mne i pro ně velká
čest, že se o ně zajímá tak hezká mladá dáma!“ ujistil děvče Jaroslav horlivě
a už jí otvíral dveře svého automobilu. Nezaváhala ani okamžik a nasedla,
jako by v životě nedělala nic jiného, než jezdila s mužem, jehož vidí poprvé v životě,
dívat se na jeho chov koní. Jaroslav za ní zlehka zavřel dveře a úmyslně
obešel auto zezadu, aby si jej nemohla detailně prohlídnout. Vědom si svého
stáří a fyzické nevzhlednosti, zkušeně se rozhodl, že bude raději perlit slovy.
Což je ostatně to poslední, co mi jde, přiznával si sebekriticky.
„Ráda jezdím v autě a v takovém, jako máš ty, to bude nejlepší!“ labužnicky
se protáhla na pravém předním sedadle.
„Auto je jenom vnější známka, Mileno, té by sis neměla vůbec všímat,“
poučoval ji Jaroslav.
„A proč tedy nejezdíš škodovkou?“ zeptala se jej chytře.
„Aha! Jsi chytrá a máš samozřejmě pravdu. Celý život mám rád auta
nová a rychlá. Nikdy jsem se řízení vozu dost nenabažil. Baví mě to a ráno
se těším, když do auta nasedám, jak si jízdu vychutnám,“ přiznal se jí Jaroslav.
„Někdy mě baví jet pomalu, jindy zase rychle. A jak chceš ty – pomalu
nebo rychle?“
„Pojeďme dnes pomalu, Jaroslave, než si na tebe a na auto zvyknu. Pak
budeme jezdit i rychle, třeba i hodně rychle!“ rozvrhla Milena plán.
„My spolu budeme jezdit, Milenko?“ zeptal se Jaroslav naoko žertem,
ale ve skutečnosti už dychtivý představou kilometrů strávených po boku
mladé dívky.
„Když budeš chtít a budeš mít na mě čas, budeme spolu jezdit! Když
tedy budeš chtít,“ prohlásila Milena, přičemž v první větě s větším nadšením
než ve větě druhé. „Nevím, jestli tě budu vůbec bavit. Jsem mladá
a hloupá.“
„Líbíš se mi už teď, Mileno. Hloupá nejsi. Jsem si skoro jistý, že jsi chytrá.
Tedy inteligentní, abych to správně pojmenoval,“ snažil se starý muž
zavděčit mladé dívce. „Nechceš zkusit, jak se takové auto řídí?“ zeptal se
zčásti proto, aby jí udělal nabídkou radost, zčásti proto, aby si ověřil, jak
je asi stará.
„Nemám ještě řidičák. A ještě dlouho jej mít nebudu, jestli chceš vědět,
kolik mi je. Ale patnáct mi bude už brzy…“ ujistila jej, i když jí poněkud
poklesl hlas.
„Vůbec jsem nechtěl vědět, kolik ti je, to není důležité,“ lhal Jaroslav, jako
když tiskne, obávaje se, že se dívka v příští větě zeptá, kolik let je jemu.
A na to by při prvním setkání nerad odpovídal. I když jeho stáří není žádným
tajemstvím a může si jej na internetu najít v mnoha článcích. „Ale
když chodíš na zdrávku, čekal bych, že jsi přece jen poněkud starší.“
„Neřekla jsem, že chodím na zdrávku, jenom že na tebe před školou
počkám,“ vysvětlila mu. „Nelhala jsem, ale máš pravdu – chtěla jsem, aby
sis myslel, že jsem dospělejší než ve skutečnosti. Proto jsem čekala před
střední školou,“ přiznala Milena.
„Jsi upřímnější víc, než je potřeba, Mileno, to mi imponuje. A máš pravdu
– kdybych věděl, že ti není ještě patnáct, velmi bych si setkání s tebou
rozmyslil. Ale teď už s tím nemám problém, teď jsem rád, že jsem tě poznal,
že jsme se poznali. Neřekneš-li ovšem mamince, až přijdeš domů, že
jsem ti cestou v autě dělal nemravné návrhy.“
„Ale ty mi přece žádné návrhy neděláš, Jaroslave, proč bych něco takového
měla říkat?“ opáčila s dávkou bezelstnosti, ale možná i trochou
ženského pokoušení.
„Ano, nedělám, ale už teď vím, že se mi líbíš. Můj oblíbený básník Robinson
Jeffers napsal:
…člověku po padesáti připadají plamenooké
dívky stále krásné, on sám však jim nikoli.
„Ty se mi ale taky líbíš, Jaroslave, jsem ráda, že jsme spolu!“ skoro vykřikla
Milena.
„Proboha! Co se ti na mě líbí, holčičko?“ opáčil okamžitě starý muž
jakoby s údivem, leč ve skutečnosti chtěl slyšet, že ano, že se jí líbí.
„Ty chceš slyšet, co se mi na tobě líbí? Tedy tvoje moudrost a chlapskost.
Líbí se mi právě to, že jsi dospělý, ale ne starý. Vždyť se chováš jako
kluk. Který jiný muž by si posadil do auta nedospělou holku a vezl by jí
ukazovat svoje koně?“ byla se vším hned hotová Milena a z jejího vyjádření
bylo taky cítit moudrost.
„Dostáváš mě s každou novou větou doslova na lopatky, holčičko.
Ačkoli jsi několikrát mladší a několikrát tenčí než já,“ prohlásil Jaroslav
po pravdě a tvářil se náhle, že veškerou svoji pozornost věnuje řízení vozu
a řešení komplikované dopravy při přejíždění světelné křižovatky na nábřeží
za Ministerstvem zemědělství.
„Nic takového přece nechci, Jaroslave. Přála bych si, abychom byli rovnocennými
partnery, jako muž a žena. I když jsem zatím žena velmi mladá.
A proto bys měl mít přece jen převahu. Ne velkou, ne takovou, abys ji dával
najevo, ale takovou, abych ji já sama cítila. Rozumíš mi?“ zeptala se.
„Rozumím ti a nikdy ti nebudu dávat žádnou převahu najevo, slibuju. Leda
bys chtěla, abych tě nosil v náruči. Nebo na zádech,“ dodal s úlevou, představuje
si v duchu, že už dávno není tak silný, aby dívky nosil v náruči. Jejich
rozhovor se dostal do podoby uzavírání předsvatební smlouvy. Jako by si byli
vědomi vážnosti svého setkání, jež zrežírovala náhoda nebo historie sama.
„Kdo je ten Robinson Jeffers, tvůj oblíbený básník?“ odlehčila Milena
rozhovor takřka profesionálně.
„Americký básník minulého století. Byl naším idolem v době, kdy jsme
chodili na gymnázium. Postavil si kamenný dům poblíž obce Carmel
na pobřeží Pacifiku a žil v něm se svojí Unou a se dvěma syny. Připadal
nám silný a mužný, a tak jsme jej obdivovali pro sílu člověčenství i pro zemitost
jeho básní. Opěvoval v nich oceán, zemi, prostotu,“ shrnul Jaroslav
několika větami vzpomínky na básníka svého mládí. „Poznáš sama, až si
přečteš jeho básně. Nebo raději – rád ti přečtu sám některé z nich, dovolíš-
li,“ nabídl se starý muž mladé dívence.
„Ty bys mi četl básničky?! To bude skvělé! Těším se už teď,“ radovala se
mladá básnířka.
„Zrovna projíždíme čtvrtí mého dětství, Libní. Chodil jsem tady do mateřské
školky, na základní školu i na gymnázium,“ pochlubil se Jaroslav.
„Teď přejedeme říčku Rokytku, kousek odsud se vlévá do Vltavy. Dětství
jsem prožil na dolním toku Rokytky a na stará kolena žiju u jejího horního
toku, říkám často. Obávám se, že jsem to dokonce několikrát napsal, ale
co nového vymyslíš?“ přiznával. „Jeden starý novinář a spisovatel mi kdysi
řekl – opisuju sám sebe. A teď je to ještě mnohem snazší – ctrl c – ctrl v.
Jenže takhle to nedělám, já jenom nenacházím nová slova, do prstů se mi
derou pořád ta stará, prapůvodní. Zrovna tak, když mluvím. Mám nacvičené
věty a opakuju je bůhví po kolikáté. Prostě – starého psa novým
kouskům nenaučíš!“ zopakoval Jaroslav mnohokrát řečené.
„Ještě jsem tě neslyšela opakovat nic jiného, nežli že jsi starý. To už přede
mnou neopakuj. Jaképak přede mnou – neříkej to vůbec. Mně připadáš
jako kluk, i když jsi trochu šedivý. Prostě – neříkej to!“ dožadovala se důsledně
Milena.
„Jsi hodná, děkuju ti za ten příkaz a vynasnažím se jej plnit,“ slíbil Jaroslav
a cítil, jak s Mileninými slovy mládne.
Ludvík Hess
|