Eduard Světlík

TŘI MORALIT/ÁT/Y

SKOUSNETE TO?

Jenom ten, kdo vůbec nepřemejšlí,
může říct o něčem: Je to nejoptimálnější,
nebo užít jinou vazbu vžitou:
Je to pro mě hlavní prioritou!

Někdy se pro změnu zase bojí,
že má problém, který neustojí,
a marně se snaží chytit bycha:
on to prostě ne a nevydýchá!

Dát se napříč spektrem těchto rčení,
není žádné zvláštní potěšení,
v neposlední řadě je to nuda.
Je snad naše řeč tak trapně chudá?

Ten, kdo zamořuje svoje okolí
přehršlemi takovýchto floskulí,
vypouští je možná schválně ze svých úst:
aby měl co sbírat dr. Vladimír Just.

A tím končím. Dopsáno.
Máme vymalováno!

RUKA TRHU

Je příliš mnoho násilí
ve filmech, v knihách, v televizi...
Co proti tomu podniknout?
Kdy tahle rakovina zmizí?

Jde o svobodu projevu,
anebo o svobodu zisku?
Tu nemá smysl ulpívat
formálně jenom na přízvisku.

Jde přece hlavně o škody,
které ta hrůza vyvolává,
když inspiruje mladistvé
a špatný příklad jim tím dává.

A přece tady něco je,
co možná situaci změní:
na realitu trhu vzít
kyj daňového zatížení.

Pro detektivky postačí
jediná vražda - a pak dosti.
Za každou další bude daň
určená podle početnosti.

Omezit nutno krváky,
stanovit limit na horory,
na zvlášť brutální thrillery,
i když se z toho zrodí spory.

Ceník jak v pojišťovně buď
na každý kus lidského těla,
každičký ze všech úrazů
ať producentům potíž dělá.

Ať bomby, střely, granáty
citelně pro ně stoupnou v ceně,
pak jejich možné užití
posoudí rázem uváženě.

Jsem jistý, že by na to šup
míň krve na diváky teklo,
kdyby se tvrdě zdanilo
výnosné vizuální peklo.

KLIMAKTERICKÝ SONET

Dík stavu naší společnosti
vždy jednou během měsíce
souhrn všech chyb a pitomostí
dosáh kritické hranice

a jako ženská ovulace
mě tři dny trápil těžký spleen,
nebavila mě žádná práce,
nenahlédl jsem do novin.

A teď už příliš dlouho nic!
Nevěřím v šťastnou pohádku
ani v nešťastnou nehodu,

tak co mi zbývá než si říct:
Buď už je všechno v pořádku,
nebo jsem v tvůrčím přechodu!

Ostatní tvorba Eduarda Světlíka publikovaná v Divokém víně:
DV 67/2013: Němečtí epigramatici o umělecké tvorbě
DV 65/2013: Perný den
DV 64/2013: Překlad z tvorby německého kabaretiéra Otty Reuttera
DV 63/2013: Z cestovních reflexí
DV 62/2012: Církevní restituce a další
DV 61/2012: Ze satirického slovníku
DV 60/2012: Sedm jednou ranou
DV 58/2012: Výběr ze Satirického slovníku
DV 57/2012: Epigramy
DV 56/2011: Autorský rádius, Babyboxy a další
DV 55/2011: Hora Říp a další
DV 54/2011: Nomen omen, Parlamentní debata a další
DV 48/2010: Jean Eiffel a další
DV 47/2010: Z německých epitafů
DV 46/2010: Epigraf, Co je bajka? a další
DV 45/2010: Antický básník, Poeta a další
DV 43/2009: Vojákův povzdech a další
DV 42/2009: V Modré mešitě v Istanbulu a další
DV 41/2009: Galerie mravů a nemravů a další
DV 40/2009: Původ žánrů, Rozpor a další