|
na další stranu
DIVOKÁ VINICE, aktuálně
05.11.2024 - V EUC Klinice na Denisově nábřeží v Plzni mají babybox nové generace!
V úterý 5. listopadu ve 12 hodin jsme slavnostně prezentovali babybox nové generace. ... Více »
30.10.2024 - Babybox na záchrance v Českých Budějovicích přijal 269. děťátko
Zlatý novorozenecký dukát od České mincovny Je to kluk, radoval se ředitel českobudějo... Více »
20.10.2024 - Veronika Hlaváčová, Příběh Johanky z babyboxu a 2. místo Prix Bohemia Radio
Český rozhlas a redaktorka Veronika Hlaváčová byli oceněni na Mezinárodním festivalu ... Více »
19.10.2024 - Výstava Pavla Jasanského
Lukáš Jasanský zve na výstavu z díla Pavla Jasanského, fotografa a grafika, který se ... Více »
Slovo úvodem
Ve svém minulém editorialu jsem sliboval, že Divoké číslo 61 vyjde v den 10. výročí novodobé internetové podoby časopisu. Když jsem si to zrovinka kontroloval, zjistil jsem, že první internetové číslo je datované až 19. listopadu 2002. Takže lituji a nechápu, jak je možné, že desáté výročí dvouměsíčníku vycházejícího šestkrát ročně přinese až jeho 62. číslo. Opravdu si to svým počtářským nedovzděláním vysvětlit nedokážu.
V každém případě ale současné číslo vychází v den 48. výročí Divokého vína, jehož historicky prvnímu číslu jsem přisoudil datum 19. září 1964. Bylo nudloidního formátu 105 x 297 mm, tedy A 4 přeložená na výšku, vyšlo v nákladu 1 000 výtisků, čítalo 32 černobíle tištěných stran a vínově červenou obálku, jejíž podobu nahlédněte na http://www.divokevino.cz/. Z dnešního pohledu se jedná o polygrafické strašidýlko. Uměleckou úroveň nebudu raději posuzovat, ostatně jsem v časopísku obsadil dvě stránky svými literárními explozemi já sám. Mými uměleckými partnery se stali spoluzakladatel Méla Machálek, vítězky literární soutěže Helena Pěkná a Oldřiška Svobodová, Michal Třeštík, Václav Hlásek, Edita Chýlová… Výtvarně číslo ozdobil Karel Hruška kresbami vyvedenými speciální barvou přímo na kovolisty. Jeho dřevořezby jsem našel na spřátelených stránkách http://www.artbohemia.cz/. Karel Hruška vytvořil mimo jiné emisi známek pofis č. 1285 – 1290 se sportovními náměty, nazvanou výstižně Sport 1963, a v roce 1968 zvítězil v druhé užší soutěži na novou bankovka v hodnotě 20 Kčs.
Jisté je, že Karel Hruška se narodil 19. března, tedy ve stejný den, jako slaví narozeniny moje dcery Dorotka a Markétka. Jistě už taky umřel, ale datum jeho úmrtí se mi nepodařilo zjistit. Jsem rád, že díky Karlu Hruškovi jsem o prvním čísle Divokého vína napsal alespoň malinko něco jiného, než dosud. Připomenu, že v prvním čísle Divokého vína byl i text o výtvarníkovi zdůrazňující, že jeho práce je motivována dílem Williama Shakespeare. Přikládám dvoustranu s ilustrací Karla Hrušky k veršům Jindřicha Háska.
Večer 19. září 1964 jsme s Mélou recitovali ve sklepě domu číslo 4 v libeňské Krejčího ulici verše Michelangela Buonarroti v pořadu nazvaném Titan a člověk a doprovázelo nás kvarteto zobcových fléten Vlasty Bachtíkové. Na internetu se dovídám, že Vlasta Bachtíková je dokonce autorkou skladeb pojmenovaných Libeňské obrázky. Naši spolužáci z libeňského gymnázia Na Zámečku Jarda Fiala a Robert Šmied promítali během recitace a hry kvarteta na tři plátna Michelangelovy obrazy a sochy. Hotová Laterna Magica.
Po představení si diváci rozebrali vytištěná Divoká vína a prodávali je po dvou korunkách kamarádům lačnícím po mladé avantgardní poezii a literatuře. Ano, po dvou korunách!
V 61. čísle internetového Divokého vína jsou zveřejněny básničky ze sbírky Karla Sýse, jež právě vyšla pod názvem Vzducholoď v parku, svědčícím o jisté poplatnosti malíři Kamilu Lhotákovi, jehož kresbami je ilustrována. Karel knížkou připomíná a uctívá 100. výročí výtvarníkova narození.
Výtvarníkem – erotikem čísla je díky šlechetnosti Viléma Stránského, majitele internetové aukční síně www.artbohemia.cz rakouský ilustrátor Franz von Bayros (někdy Marquis de Bayros ) 1866 – 1924, jehož grafiky patří ke skvostům fantasmagorické erotické imaginace. Mně je Vilém zapůjčil, vy si Bayrosovy obrázky můžete koupit, stačí pár kliknutí.
Pod záminkou desátého výročí se mi podařilo vymámit básničky i z Jaroslava Holoubka a Petra Cincibucha, nescházejí ani ostatní dobří holoubci Jiří Žáček, Zora Wildová, Michael Lorenc… všichni se vrátili.
L. H.
Několik kapitol z knížky Stařec a Kuře
ROZPADNOU SE NA PRACH…
Následující den se starý muž s Mladým a Nezkušeným Kuřetem sešel
u obchodního domu Billa na Proseku. Dívenka měla absolvovat pracovní
pohovor u zahraniční finanční společnosti, a tak si domluvili při příležitosti
její cesty do Prahy schůzku.
Zakladatel babyboxů jí nabídl, aby pro něj vyřizovala korespondenci,
a dívenka se snažila, seč mohla. Přinesla obrovský štos dopisů, a tak Jaroslav,
místo aby svoji pravou ruku použil na hlazení jejího hladkého těla,
podepisoval korespondenci.
Snědli podle dívčiných vegetariánských způsobů salát a vypili její oblíbený
ananasový džus. Seděli v rohu pizzerie a starý muž využil místa
skrytého zrakům personálu – nikdo jiný v restauraci nebyl – a snažil se
alespoň pod stolem dívenku milostně vzrušit. Pravou rukou hladil její levé
koleno.
Cítil, že je poddajná a vláčná, přilnavá a prostupná.
„Přál bych si být s tebou,“ šeptal jí.
„Já s tebou taky,“ zněla nejsladším hlasem její tichounká odpověď. Vlastně
ji ani neslyšel, nezapomeňme, že Jaroslav je napůl hluchý, ale odezíral
ji z dívčiných rtů.
„Kdy začneme fotografovat?“ zeptalo se jej Mladé Kuře a starý muž to
chápal jako nejkrásnější vyznání. Jako výzvu.
„Opravdu chceš, miláčku?“ zeptal se jí vzrušeným hlasem.
„Jasně, že chci! Tenhle víkend?“ odpověděla jistě a bez váhání.
Oba věděli, že na fotografování je cosi ještě důvěrnějšího než na vlastním
milování. Je to zaznamenání společného okamžiku souznění provždy.
Tedy alespoň do té chvíle, než obrázky někdo vyhodí i s počítačem. Do té
chvíle, než všechny knížky, v nichž budou otištěny, skončí ve sběru nebo se
rozpadnou na prach ve starých, nikým neotvíraných knihovnách.
SNĚMOVNA NAVRHUJE TŘICET METÁLŮ
ZPRÁVA NA WWW.NOVINKY.CZ
9. června 2011
Sněmovna bude rozhodovat o třicítce jmen, které si z padesátky návrhů
obdržených od občanů osvojili i poslanci, až za týden. Mezi navrženými
převládají účastníci protikomunistického či protifašistického odboje. Ze
známých osobností současnosti jsou tu mj. jména zakladatele babyboxů
či motocyklového závodníka Františka Šťastného.
Kuriózní je, že Franta Šťastný byl můj kamarád, uvědomuje si zakladatel
babyboxů. Žili na počátku sedmdesátých let každý na své lodi v Jablečné
zátoce pod Libeňským mostem. Lodě kotvily jen pár metrů od sebe. Jaroslav
obýval dvacet metrů dlouhý hausbót, na němž se za slunného letního
počasí scházela pražská umělecká smetánka. Nechyběla zpěvačka Eva
Olmerová, přišla začínající Jitka Zelenková a zpívala svůj první hit Cinkají,
cinkají zvonky bílé… Obsluhu si vzal na starost Zdeněk Braunschläger,
herec bez angažmá. Snažil se uživit prodejem nápojů na lodi.
František Šťastný se pyšnil nádhernou motorovou jachtou, blyštící se mosazným
kováním. Leštila je černovlasá Jitka a přitom zpívala a tančila. Prvním
majitelem jachty byl prvorepublikový pražský bankéř Julius Petschek.
František chtěl z Jaroslava vychovat motocyklového závodníka: „Vím,
jak na to, naučím tě grify!“
Starý závodník vracející se v noci na loď po pitce na souši Jaroslava často
vzbudil a donutil pít do rána. Dokud sám neusnul. Frantovy pitky byly
proslulé. Stalo se, že Jaroslav – proti Františkovi Šťastnému mladíček –
tajně prchal a ujížděl svým autem po navigaci, aby nemusel pokračovat
v pití. František Šťastný je dávno po smrti a Jaroslav nepije. Netěší jej to.
Koho by zpráva o státním vyznamenání nepotěšila? Jaroslav na ni narazil
ve čtvrtek 9. června večer na internetu. Není to poprvé, na státní
vyznamenání byl Sněmovnou navržen už v loňském roce. Dnes už ví jistě,
že si na Hrad pro vyznamenání jít nechce. Pokud by byli současně vyznamenáni
bratři Mašínové, mohl by svoji neúčast zdůvodnit negativním
postojem k nim. Jenže tentokrát je Senát nenavrhl a je nepravděpodobné,
že to učiní Sněmovna.
Pohrávat si s myšlenkou na státní vyznamenání je lichotivé, samotné
předávání na Hradě se ale střetává s jeho stylem. Odmítnout převzít státní
vyznamenání? Omluvit se ze zdravotních důvodů?
Ještě mi je Klaus nepřiklepnul, uklidňuje se.
VŠECHNO JE JINAK
Starého muže navštívila Klára. Pozorný čtenář předchozí autorovy knížky
si jistě vzpomene, že ho na jaře loňského roku poctila nejen svojí návštěvou,
ale probudila jeho staré fantazie. Tentokrát nejinak. Klára je duší
dramatik. A taky předvídavý čtenář Jaroslavových vizí.
Klára je černá, vlasatá, vysoká a všechno je na ní dlouhé. Ruce a samozřejmě
i nohy. Prostě taková žena, na niž starý muž ve své obrázkové knize
nejraději zalistuje. Mohli bychom říct, že jeho pohádková knížka o ženách
se rozvírá v tom místě sama. Jak jsou její hřbet a vazba častým otvíráním
navyklé.
A z čeho Jaroslav soudí, že je předvídavá? V čem spočívá její dramatické
nadání?
Klára s sebou na Hájek přivezla děvče plavovlasé, vysoké, ruce a nohy
má jen o stupínek méně dlouhé než Klára sama. Plavovláska je nositelkou
nejženštějšího jména – Jana.
Zkušená Klára věděla, že starý muž má letitou vizi – fotografovat
tmavou a plavovlasou dívku společně. Stačilo lehce zčeřit hladinu jeho
ospalého životaběhu a Jaroslav se chytil jak hloupý starý kapr na chutnou
návnadu.
Provedl dlouhou plavovlásku a ještě delší tmavovlásku po svém statku,
a zatímco dívky rozdávaly pamlsky zvířatům, která byla šťastná, že se jim
věnují, obhlížel chovatel odborným okem fotografa i zkušeného posuzovatele
exteriérů koní jejich postavičky.
Klára našla zalíbení ve fotografování, a tak svůj nový Canon přinesla
z auta jako první. Jaroslav to pochopil jako pobídku a došel si pro svůj Nikon.
Dovolil se dívek a fotil je každou zvlášť. Pak spolu. V tu chvíli pocítil
napětí a vzrušení a věřil, že dívky tuší a že je obestřelo souznění. Jestli nerezonovala
v tom okamžiku Jana, Klára zcela jistě. Zná starého chovatele
od dětství, kdy u něj začínala jezdit na koni. Třináctiletá hubená holka
v červených teplácích. Už tenkrát věděl, že z ní vyroste přitažlivé ženské
stvoření.
Dívenky odjely z jeho domu v dobrém rozmaru a Jaroslav si prohlížel
jejich obrázky. Fantazie pracovala na plné obrátky a vytvářela vize fotografií,
které by s nimi mohl pořídit. Předčily všechny představy o focení
Mladého Kuřete. Věděl, že s dvěma ženami nedokáže navázat kontakt tak
důvěrný jako s jednou. Ale viděl je, jak plují prostorem na dvou lávkách
místo na jedné, na níž dosud vídal Mladé a Nezkušené Kuře. Lávky letí
nad sebou a dlouhé tmavé vlasy výše zobrazené dívky spadají na plavovlasou
plující pod ní. Jejich ruce se dotýkají, jak plavou vzrušením tetelícím se
prostorem před vzdáleným horizontem.
SMUTNÁ KETTY
Jaroslav okouzlený mladými ženami zcela zapomněl na starou a vrásčitou
Ketty z počátku tohoto příběhu. Starý muž neví, jak Ketty vypadá po čtyřiceti
pěti letech, kdy ji viděl naposledy. Prostě si ji představuje vrásčitou,
jakoby z krepového papíru.
Vzpomněl si na ni teprve ve chvíli, kdy se na displeji jeho mobilu objevilo
na vteřinu její jméno. Telefon jednou zazvonil a dost. Jaroslav nepochyboval,
že je to znamení, kterým ho Ketty vyzývá, aby jí zavolal. Ostatně
jí to tak slíbil, když spolu mluvili naposledy. Udělal jsem to ale spíš ze
slušnosti, vymlouval se sám sobě. Nakonec skutečně zdvořilost převážila
a zavolal jí zpátky.
„Ahoj, Ketty!“ pozdravil ji vesele, jako by byl bůhvíjak nadšený, že se mu
ozvala. „Porodil jsem všechna hříbata, mám nové čočky v očích a konečně
na tebe pořádně uvidím!“ vykřikoval v jistých rozpacích páté přes deváté,
snaže se, aby zamluvil svoji dlouhou odmlku.
„Děkuju, že jsi zavolal,“ ozvalo se z mobilu smutným nakřápnutým hlasem.
„Proboha, Ketty! Proč jsi smutná?“ otázal se Jaroslav, protože pochopil,
že hlas ženy je vážný.
„Smutná…? Jsem stará, nemocná, nikdo mě nechce. Mám být snad veselá,
jako jsi ty?“ odpověděla otázkou, na kterou nečekala odpověď.
„Jsem starý, nemocný, nikdo mě nechce. Mám být smutný, jako jsi ty,
Ketty?“ oponoval Jaroslav, ale stará žena se nedala.
„Včera jsem tě viděla v televizi. Mluvil jsi vesele, oči ti jen hrály. Byl jsi
plný nadšení a slušelo ti to, líbil ses mi,“ vysvětlila Ketty o stupínek méně
beznadějným hlasem. Dokonce snad s malou dávkou koketérie.
„Nesmíš věřit všemu, co vidíš v televizi. Z televize jsem jel domů a plakal
na záchodě, milá Ketty.“ Starý muž byl se svým televizním vystoupením
na ČT 24 s moderátorkou Patricií Strouhalovou spokojený a dostal hodně
kladných ohlasů. Rozhodně neplakal, ale byl si jist, že od smutku, o němž
Ketty mluví, ho dělí jen málo. Na veřejnosti září, doma promluví jen zřídka.
„Dědečku, proč se nikdy nesměješ?“ zeptal se ho vnuk Samuel.
„Přijeď, Jaroslave, chtěla bych plakat u tebe v náručí. Nebo bychom plakali
spolu,“ prosila Ketty.
OZVALA SE MAMINKA HOLČIČKY ODLOŽENÉ V OSTRAVĚ
-----Original Message-----
From: Zdenicka.krasna@seznam.cz
[mailto:Zdenicka.krasna@seznam.cz]
Sent: Monday, June 13, 2011 4:16 PM
To: hess@hess.cz
Subject:
Vážený pane, asi je Vám jasné, kdo Vám píše. Jsem matkou Zdeničky
Krásné a týden se odhodlávám Vás kontaktovat. Dnes ráno
jsem Vám poslala dopis, doufám, že se k Vám v pořádku dostane
a budete mít možnost a chuť mi odepsat. Předem děkuji.
Děkuju za důvěru, milá maminko Zdeničky. Komunikace se
mnou není problém. Jistě Vám odepíšu, ale můžeme spolu i mluvit,
chcete-li. Rád Vám zavolám, abyste neměla vysoký účet. Velmi
si Vašeho postoje cením, což jsem řekl i novinářům. Ozvěte se.
Vážený pane, volat jsem chtěla hned na druhý den. Ale jen při
pomyšlení na dceru mě přepadají záchvaty pláče. Nevím, jak jí je,
jestli není nemocná a sama. Ta nevědomost je nejhorší. Přečtěte
si můj dopis a já se pokusím uklidnit a zavolat Vám co nejdříve.
Děkuji.
Přečtu si dopis hned, jak jej dostanu. Váš smutek úplně chápu. Děťátko
je zdravé. Předpokládám, že jste holčičku odložila uváženě.
Jsem Vám plně k dispozici.
Vážený pane,
malou jsem odložila opravdu s uvážením, ale to píšu i ve svém dopise.
Mé dítě je pro mne vším, i když to tak vlastně nevypadá. Pro
mne je důležité, aby měla co nejdříve nový a krásný domov. Tíží
mne nevědomost o tom, kde malá je, jestli má potencionální rodiče…
Můj život a vše kolem něj je teď mimo, je mi jedno, co bude se
mnou, důležité je moje dítě, to je pro mne nejdůležitější. Chci, aby
byla zdravá, šťastná a spokojená. Aby měla vše, co má spokojené
miminko mít. Mám chuť se rozběhnout rychlostí světla a vzít si ji
k sobě, tulit ji k sobě… ale co já svému Uzlíčkovi dám.
Miluji své dítě, opravdu mi věřte, proto tohle všechno, proto, aby
měla krásný domov a zázemí.
Věřím, že to dokážeme, že moje malá Princezna bude šťastná,
zdravá, veselá.
Sama se sebou se musím vypořádat, ale už vím, co znamená prožívat
peklo. Je to jako by člověku někdo vyrval z těla srdce, úzkost
a strach, nevědomost, nenávist vůči sobě samému… to je teď můj
denní chléb.
Ale život mé dcery, to je to, co je nejdůležitější a hlavní.
Dopis jsem zatím nedostal, milá paní, a tak odpovím na Váš
email. Jestli jste holčičku odložila s tím, že je to pro ni nejlepší,
jste-li skutečně v tak špatné situaci, že byste se o ni nemohla dobře
postarat, pak jste udělala to nejserióznější a nejkorektnější, co
jste udělat mohla. To ovšem nedokážu posoudit, neb Vaši životní
situaci neznám. Rozhodně máte moji morální podporu.
V dopise jsem situaci nepopsala, opravdu jsem netušila, komu se
může dostat do rukou. Večer Vám napíšu email. Jste mou jedinou
oporou. Nechci Vás nijak obtěžovat, ale jste taková „spojka“ mezi
mnou a dcerou a já si Vás nesmírně vážím.
Děkuji za vlídná slova.
Děkuji za vlídná slova? Jako kdybych tu větu napsal já sám, říká si Jaroslav,
takhle obligátně odpovídám na pochvalné emaily. Je to moje věta.
Nepsala si ta žena se mnou už někdy v minulosti, napadá jej.
Zakladatel babyboxů se chce samozřejmě dozvědět, co maminku vedlo
k odložení dítěte. Považuje za důležité pro svoji další práci, aby znal důvody
vedoucí maminky nebo rodiče k tak osudovému činu. Vzápětí došel
další email.
Vážený pane,
píšu Vám slibovaný email. Ani nevím, kde začít, abych se nezamotala
a abych vůbec našla síly celý email dopsat.
Nemám před Vámi strach alespoň zčásti nebo i úplně odhalit svou
identitu, malou jsem chtěla předat anonymně z toho důvodu, že
jsem si o babyboxech přečetla i to, že umožňují rychlejší umístění
dítěte do nové rodiny. A také v to neustále doufám, že už je o ni
zájem nebo už se dokonce hřeje v nové postýlce.
Je mi 24 let, jsem svobodná a až do 6. 6. bezdětná. Vyrostla jsem
vcelku v normální rodině, otec nás opustil, okradl, nezajímal se
o nás, ale maminka s pomocí babičky to zvládla a z nás mohli
vyrůst normální lidé.
Bez problémů jsem prošla základní i střední školou, první problémy
přišly až na vysoké škole. První rok po střední škole jsem se na
vysokou nedostala, a tak jsem nastoupila na rok do práce s tím, že
se za rok o studium pokusím znovu.
Ale zalíbilo se mi, že s výdělkem jsem samostatnější, svobodnější,
víc věcí si mohu dovolit. Přes protest své maminky jsem teda
podala přihlášku k dálkovému studiu na vysoké škole a přijímací
zkoušky jsem zvládla. Prvním problémem bylo školné, které
na mé škole činilo 25.000 Kč ročně, ale vydělávala jsem si, takže
jsem neměla problém investovat peníze do vzdělání a zajistit si
tak lepší vyhlídky do budoucna.
Asi nezkušenost, naivita a hlavně to, že jsem se rozhodovala sama,
zapříčinilo to, že jsem ve 20 letech nespořila, utratila jsem vše, co
jsem si vydělala. Žila jsem v té době ještě u maminky, takže na mé
aktivity po zaplacení části nájmu zbylo peněz dost.
Osudovou chybu jsem udělala, když jsem uvěřila tíživé situaci
svých přátel, kteří mě žádali o pomoc. Byla jsem zaměstnána na
dobu neurčitou, bez dluhů, takže jsem jim naivně na své jméno
půjčila 60.000 Kč, peníze však nespláceli a já se dostala do neuvěřitelného
kolotoče a přišlo také snižování stavů v práci a já
byla nucena odejít. Zaměstnavatel byl tak „šikovný“, že jsem
podepsala dohodu a neměla ani nárok na odstupné. Dnes, skoro
po třech letech, činí můj dluh skoro 200.000 Kč a já nyní se svým
výdělkem 11.000 Kč a s garsonkou v podnájmu, za kterou platím
6.000 Kč měsíčně, nejsem schopna uživit miminko. Nad hlavou
mi visí exekuce a já naprosto netuším, co dělat. Občas vezmu
noční, nebo nějakou brigádu a vydělané peníze vrážím do dluhů
svých „přátel“.
Je to má obrovská chyba, největší v životě, nenávidím sebe sama
za to, kam až to dospělo. Dluhy a finanční tíseň mne donutily
ukončit i studium na VŠ v době, kdy už jsem za studium dala
75.000 Kč, část ještě splácím.
Nemohla jsem dát svému dítěti bezpečný domov a nenávist, která
mě vůči sobě provází, je nesnesitelná. Nemůžu se na sebe ani
podívat.
Přítele mám již od puberty, studuje a nevydělává. Strach a moje
slabost mi zavázaly ústa a já nikomu, ani jemu neřekla, že jsem
prošvihla termín interrupce a těhotenství jsem tajila. Za celou
dobu si nikdo, ani přítel, ani maminka nevšimli, že jsem těhotná.
Asi je to další zásadní chyba, asi jsem to měla říct, nechápu
sama sebe. První měsíc jsem jen počítala peníze a přemýšlela, jak
to udělám… další měsíce se to opakovalo, vždy vyšel stejný výsledek.
Nula, to je to, co můžu dát svému dítěti… jen lásku a z té se
nenají, nevystuduje. Zpackala jsem to od počátku, neuměla jsem
komunikovat s okolím, požádat o pomoc, řešit… zbaběle jsem vymyslela
tohle řešení a teď dostávám facky, dobře mi tak… ale co
malá, ta na to doplácí nejvíc, na moje chyby.
Nejistota, která mě tíží, strach, co je s maličkou, jestli ji nic nebolí,
nemá hlad, není jí zima… že je zdravá a chová ji někdo v náručí.
Moje okolí mě přestalo poznávat, cítím se jako bez citu, chladná,
prázdná. Myslím jen na malou a ona jediná ve mně vzbuzuje city…
ostatní je šedé, studené. Je mi jedno, jestli venku svítí slunce, prší
nebo padají meteority… nevidím kolem sebe nic, nevnímám nic, jen
ji. Mám pocit, jako by život skončil, že už se nikam nemůže posunout,
vše je šedé, fádní. Jestli se něco děje u nás nebo ve světě, nevím,
nevnímám nic… jen hledám informace o dceři, každý den si říkám:
„Třeba se dnes o malé něco nového dočtu.“ Žiju jen malou.
Nejhorší stavy mě provází při odstříkávání mateřského mléka,
které měla pít, aby byla zdravá… to jsou záchvaty pláče a bezmoci
asi největší, v tu chvíli je úzkost tak nesnesitelná, že chci usnout
a už se neprobudit.
Nevím, co přijde. Chtěla bych mít děti, podle mě je život bez nich
zbytečný, prázdný a smutný… ale budu moct ještě někdy mít děti?
Budu schopna vychovat dítě s vědomím, že jedno je u mě a druhé
kdoví kde? Může vůbec taková matka jako já mít dítě? Ty myšlenky
jsou k zbláznění, provázejí mě neustále.
Ano, mohla jsem zkusit protahovat osvojení, nevzdat se rodičovských
práv a za dva tři roky, až se moje situace zlepší, se pokusit
o malou žádat o navrácení do péče… ale tři roky po ústavech?
Jen ji navštěvovat? Vzít jí tím dětství a právo na rodinu a krásný
život? To prostě nejde, to by bylo sobecké.
Máte jistě více možností se dozvědět, co je s malou. Udělám pro
ni cokoli na světě… k urychlení adopce položím třeba život, pošlu
veškerou svou zdravotní dokumentaci, cokoli, co umožní moji Berušce
žít krásný a šťastný život. Sejdu se klidně s potencionálními
rodiči, vystoupím z anonymity, vše, co ulehčí mému srdíčku, šanci
na spokojenější život, než by měla se mnou.
Nenávidím sebe, za to, že peníze vstoupily mezi mne a mé dítě,
nenávidím peníze, protože mi nedovolily nechat si dceru u sebe.
Jste můj zachránce, jediná bytost, které se mohu svěřit, když nepočítám
svého psa Matýska, tomu po nocích pláču do kožíšku. Byl
se mnou u porodu, takový malý zachránce ztracených duší.
Moc mi pomáháte, jsem Vám vděčná a zavázaná. Snad mi rozumíte
a snad Vám mohu i nadále psát, pomáhá mi to vyplakat se.
Maminka Zdeničky Ivetky se od jiných až dosud s ním komunikujících
nešťastných maminek odlišuje i svým bezchybným pravopisem a takřka
dokonalou češtinou. Okamžitě si všiml, že své pocity mu popisuje nikoli
zcela jednoduchá a nevzdělaná žena.
Je to smutné čtení, milá paní. Můžete mi nejen psát, ale můžeme
spolu i mluvit. Kdybyste byla v Praze, nabídl bych Vám setkání.
Rád bych Vám pomohl. Nikdo neví, že jste porodila? Ani Váš partner
či maminka?
Nikdo neví, že jsem porodila. I když jste z Prahy, ráda bych se
s Vámi setkala. Setkání s Vámi jsem si přála už v těhotenství, měla
jsem to udělat. Jsem schopna se do Prahy dopravit. Ozvu se Vám.
Mám k Vám bezmeznou důvěru.
Teď to po sobě čtu, nechci po Vás peníze! Vím, že Vás lidé využívají.
Chci si promluvit a zařídit svému dítěti bezpečný domov.
Sejdu se s Vámi, budete-li si přát. Váš smutek mě dojímá. Možná
byste mi přece jen měla poslat svoje číslo.
Dobrý den Vám přeji,
je to jen pár hodin, co jsem s Vámi mluvila, byl to oživující rozhovor.
Ačkoli si to nezasloužím, moc jste mi pomohl začít přemýšlet
nad věcmi trochu jinak, překopat i svůj život. Vím, že nejste
sociální pracovník, ani psycholog, ale moc hezky se s Vámi povídá.
Včera, po našem rozhovoru jsme dokonce usnula a za těch
šílených 12 dní jsem dnes spala celé 4 hodiny. Ale stejně se nic nemění.
Myslím na ni, kudy chodím, ve dne v noci, a představuju si,
jak by nám spolu bylo krásně. Mám chuť se na všechno vykašlat,
jít si pro ni a utéct někam pryč, kde budeme samy dvě. Hodně se
mi o tom zdá. Vím, že jste říkal, ať se tím nedeptám, ale to nejde.
Prostě na ni nemůžu přestat myslet nebo zapomenout. Jak jste se
včera ptal, jestli uvažuji o tom, vzít si ji zpět a já Vám řekla, že
ne. Myslím na to stále, ale nemůžu to udělat, soud by mi ji ani
nepřidělil zpět. Není to o tom, že ji nechci, já ji mít prostě nemůžu.
Je to peklo tohle všechno. Jen, ať je moje maličká v pořádku,
zdravá a šťastná.
Omlouvám se, jestli Vás tím obtěžuji, jste opravdu jediný, s kým
můžu mluvit či si psát.
Hezký den Vám přeji. K…
S Vámi se taky hezky povídá, milá K…, i když jste nejsmutnější.
Pomohl jsem Vám překopat život?
Hezký večer,
překopat některé zásadní věci, jako třeba zamyslet se nad partnerem,
který sic studuje, ale není schopen se ve 24 letech odstěhovat
od rodičů a být samostatný. Věci by plynuly jinak, mít dva platy.
Dnes jsem s ním po osmi letech vztah ukončila. A tím jsem
začala a míním pokračovat dál i sama u sebe. Na vysokou letos
nenastoupím, jak jsem plánovala, ale budu pracovat tak, abych
měla splaceno vše co nejdříve. Musím se nějak dostat z toho srabu
a musím sama sobě dát možnost na normální život s dětmi. Snad
někdy ještě budu schopna milovat tak, jak miluji svého malého
Uzlíčka, a snad to, že i když se o ni nemohu nyní postarat, mi
nebude časem bránit v tom mít děti a moci se o ně starat sama.
Dala jsem jí život a doufám, že ho bude mít nádherný. Nemůžu
na ni přestat myslet, točí se kolem ní celý můj svět. A ani na ni
myslet nechci přestat, bolest je to nesnesitelná, ale i přes to všechno
je moje srdce zalité láskou jen a jen k ní. Snad se mi povede vše,
čeho chci docílit, a snad tenhle krok, rozejít se s partnerem je krok
k lepší budoucnosti.
Přejete-li si mluvit se mnou, mohu Vám zavolat, milá K…
Jste Zlatý člověk, šťastné to Vaše děti, mít takového tatínka, to je
štěstí. Ráda bych Vás slyšela, ale dnes už nejsem sama. Jsem u své
maminky, snažím se jí podat vysvětlení rozchodu s partnerem.
Mohu Vám zavolat třeba zítra? Děkuji.
Jaroslav si o sobě nemyslí nic dobrého a slova nešťastné maminky odložené
holčičky ho nepřesvědčila. Naopak – ví, že se o své děti stará málo,
že víc času věnuje babyboxům, koním, psaní knížek a vydávání Divokého
vína, než péči a výchově svých malých synků. Jistě nestrádají hladem ani
zimou, ale spíš proto, že mají dobré maminky, jejich starý otec za moc
nestojí.
Ludvík Hess
|