na další stranu
DIVOKÁ VINICE, aktuálně05.11.2024 - V EUC Klinice na Denisově nábřeží v Plzni mají babybox nové generace!V úterý 5. listopadu ve 12 hodin jsme slavnostně prezentovali babybox nové generace. ... Více » 30.10.2024 - Babybox na záchrance v Českých Budějovicích přijal 269. děťátkoJe to kluk, radoval se ředitel českobudějo... Více » 20.10.2024 - Veronika Hlaváčová, Příběh Johanky z babyboxu a 2. místo Prix Bohemia RadioČeský rozhlas a redaktorka Veronika Hlaváčová byli oceněni na Mezinárodním festivalu ... Více » 19.10.2024 - Výstava Pavla JasanskéhoLukáš Jasanský zve na výstavu z díla Pavla Jasanského, fotografa a grafika, který se ... Více » 16.10.2024 - V Plzni mají babybox nové generace!28.09.2024 - 268. děťátko jsem pojmenoval Karel Severin21.09.2024 - Ivan Fontana Karlovi Sýsovi13.09.2024 - Jirka Žáček mi píše o večeru k poctě Karla Sýse13.09.2024 - Dušan Spáčil mi píše o večeru Karla SýseSLOVO ÚVODEMDatum 19. září, kdy vychází 109. internetové číslo Divokého vína, je zároveň dnem, kdy jsme vydali v roce 1964 vůbec první číslo. Počítám-li správně, je to před 56 lety. Spoluzakladatel Méla Machálek a já jsme byli studenty dnešního Gymnázia U Libeňského zámku, tehdy tzv. Střední všeobecně vzdělávací školy. Náš „ústav“, jak jej s oblibou pojmenovávala ředitelka Božena Dolanská, s vydáváním časopisu neměl nic společného, leč nebýt společného studia Mélova, mého, ale taky Michala Třeštíka, Jaromíra Fialy, Roberta Šmieda a spolužaček Aleny Háchové, Jiřiny Janovské, Marušky Dlouhé, Milady Mrňákové, jež byly naší inspirací k psaní milostných veršů, nikdy by k vydání časopisu nedošlo. Internet, počítače a mobily neexistovaly, zato básničky se nejen psaly, ale především četly. Knížky veršů vycházely v desetitisícových nákladech a my jsme byli jejich nadšenými čtenáři a recitátory. Tou dobou jsme objevili knížku, jejímž autorem byl polský básník Konstanty Ildefons Gałczyński, pod názvem Divoké víno (Dzikie wino). Název se nám tak líbil, že jsme podle něj pojmenovali vznikající časopis. Jaromír Fiala mi poslal fotografie zachycující chvíle z těch krásných a nezapomenutelných tří let, které jsme spolu prožili. Pravidelní čtenáři opakovaně četli tuto moji vzpomínku, takže teď se jen opakuji. Divoké víno číslo jedna mělo 32 stran formátu 105x297, tedy A4 přeložené na výšku. I tím jsme se snažili být nestandardní. Kresbami pořízenými přímo na kovolisty časopis vyzdobil o něco starší grafik Karel Hruška. Tisk byl samozřejmě jednobarevný, černý. Obálka vytištěná jakousi světle fialovou barvou. Texty se psaly na psacím stroji přes speciální mastnou pásku přímo na kovolisty. Tisk se uskutečnil v malé žižkovské tiskárně – rozmnožovně, čítající tři zaměstnance, jimž jsme zaplatili celkem 600 Kčs. Náklad byl 1000 kusů a jedno číslo se prodávalo po dvou korunách. Distribuce vlastní a probíhala prostřednictvím posluchačů našeho divadla poezie, jež jsme provozovali ve dvou sklepních místnostech domu číslo 4 v libeňské Krejčího ulici. Na domě byla péčí přátel a z laskavosti obyvatel domu v roce 2017 připevněna deska připomínající vydání prvního čísla Divokého vína. Ten den jsme recitovali s Mélou Machálkem verše Michelangela Buonarroti, což muselo být obzvláště komické, protože dva sedmnáctiletí kluci, Méla a já, jsme přednášeli verše napsané mnohdy starým nebo až velmi starým sochařem. Jejich překladatelem byl Pavel Eisner, básník židovského původu, který nebyl v knize Titan a člověk, z níž jsme verše čerpali, vůbec uveden. Dlouho jsem se domníval, že překlad je dílem Jaroslava Vrchlického. Dokonalý překlad podle mého soudu jistě neudělal veršům sochaře ostudu, spíš si myslím, že je dovedl k vrcholné dokonalosti. Mí přátelé fotografové mě v minulosti opakovaně ujistili, že fotografovat cikány, je vděčné téma. Jako fotograf amatér jsem mnohokrát měl nutkání otočit objektiv svého fotoaparátu taky na cikány. Nevzpomínám si, že bych to kdy udělal, přece jen jsem měl asi zábrany, které ztrácím při focení holek, nejlépe nahých. Jiří Hanzel si dopřál cikánského – romského tématu dle libosti a má úspěch. Já sám jsem si užíval pohledů na cikánské – romské obyvatele pevnosti Josefov při návštěvě sochaře Petra Nováka z Jaroměře. Úmyslně jej představuji celým jménem, které sám používá, když se představuje třeba do telefonu. PETR NOVÁK Z JAROMĚŘESochař má svůj ateliér a galerie v bastionu IV, Okružní 242, Josefov. Bastion je pojmenování pevnostního stavebního prvku, který obsadili s Petrem Novákem další umělci. Je to jakási umělecká kolonie obklopená vysokými cihlovými hradbami. V pevnosti, kterou postavil císař Josef II. v letech 1780-1787 na obranu proti pruské armádě, se nikdy nebojovalo. Prusové pevnost v roce 1866 prostě obešli a neuznali za vhodné ji dobývat. S rakouskými vojáky se utkali na několika bojištích, mimo jiné také u Střezetic. Sochař Petr Novák z Jaroměře věnoval vojákům, ale především dvěma tisícovkám koní, kteří padli v jezdecké bitvě u Střezetic, bronzový pomník znázorňující umírajícího koně a vojáka, jenž mu stojí u hlavy. Bronzové sousoší má majestátní velikost a je umístěno na poli na okraji obce. Přestože jsem byl z domova vybaven z internetu vytištěnými mapami, trvalo mi dost dlouho, než jsem sousoší našel, je na něm vyčísleno, kolik vojáků v bitvě padlo, leč domnívám se, že sochař jej věnoval především koním. Petr Novák je autorem jezdecké sochy prezidenta Masaryka umístěné od roku 2007 v Lánech, jíž jsem se už ve svých předchozích článcích věnoval. Petr Novák je velmi pilný sochař a předvedl mi svoje dvě galerie umístěné přímo v bastionu. V přízemní klenuté chodbě, jež zřejmě sloužila k zásobování vojska, mi předvedl desítky soch koní a o něco menší počet aktů žen. V tom smyslu bychom si snadno rozuměli. Zeptal jsem se sochaře, jaké je jeho nejoblíbenější téma. |
|||||
|
Vidíte zjednodušenou podobu stránek.
Chcete-li mít stránky zobrazené v plné kvalitě, použijte takový prohlížeč, který podporuje moderní standardy používané na těchto stránkách a současně si zapněte ve svém prohlížeči podporu JavaScriptu.