na další stranu
Petr Zemek
Pamatuj
Odpolední šero v kavárně s prvorepublikovými foty. Poezie čiperně běhá mezi svými hosty. Má něco do sebe, holka jedna! Necudně romanticky se podbízí a ke každému džbánku na tácek připíše: „Pamatuj na všemohoucího!“
Chtěl bych se s ní milovat. Divoce a hrubě na kulatém stolku v zátiší s kavárenskými povaleči a smradlavým popelníkem. I za cenu zplození odporně kulhavých metafor. „Pamatuj na všemohoucího!“
Večer (nebo ráno?) přijímám na stříbrném tácku účet. Platím za všechny kluky: Za klauna Hraběte, holubáře Hrabala a i tomu ušatému Kafkovi za jeho schizofrenii (mimochodem — lahodí mi víc a víc). Když pak usínám na předměstí za starým paravanem, který mi věnovala jedna holka z Hanoje, chci se milovat a pít.
„Pamatuj na všemohoucího!“
Dvacetileté
Máš ve vlasech prstýnky, dvacetiletá dívenko. Za svitu nakřáplé aromatické lampy ty malé kroužky utíkají, poskakují a rozbíhají se bílou nahotou tvé šíje až k lehounkým ňadrům, která tu bez košilky jsou obrazem pro lásku.
Máš ve vlasech prstýnky, moje dvacetiletá. S pokojem si pohrávají stíny a ze zášeří voní jemný muškát tvého klína.
Máš na rtech všechno sladké ovoce a za ručky tě vedou ty nejnevinnější družičky rozkoše. A všechny ty prstýnky jako malé, větší kamínky závojem a lavinou nás oba zahalí.
Miláčku, dvacet let, dva roky, celý život... Necháme si tu aromatickou lampu a budem spolu snídat víno a vzpomínat na jižní Francii, kde jsme se nikdy nemilovali. Miláčku, budu tě oblékat do šeříku a říkat samé pěkné věci. A miláčku, každý šarlatový večer, dřív než se pomilujeme, zajedeme na Šumavu k Čertovu jezeru a tam se políbíme. Dvacet let, dva roky, celý život...
O půl čvrté ráno
Restaurace Mánes s černou věží. Na ostrově rozbalíme uzlíček sentimentu. Tančící dům na nábřeží oděl se umělými květy světla jako komik pitoreskního kabaretu.
A opět staré lásky, nostalgie. Na novou minulost je škoda myslet. Ty růže ještě voní, ač pečlivě jsou utrženy. A budoucnost není atraktivní dámou pro naladěné básníky v májový večer nad Vltavou.
Od dob Hynka Máchy čas se změnil, a tak pozdní večery jsou nocemi. O půl čtvrté ráno chceme tesknit s láhví vína a na unavené kytary si zahrát Floydy, Nohavicu, Kryla.
Možná hudba potěší i starou paní Vltavu, jež vzpomíná na dostaveníčka způsobných slečen a dvořících se pánů, nebo na šlachovité party vorařů. Dnes je řeka zhyzděná- samý puchýř saponátu, kam jen oko dohlédne. Zchvácena je nemocemi a možná ztratila již všechnu čest.
O půl čtvrté ráno zahrajeme na kytary Floydy, Kryla, Nohavicu sobě, řece, světu. Umíráme, nebo jenom žijeme v předsíni nějakých zrůdných bohů?
Dnes máme víno, holky, cigára. Ráno příjdem někam k sobě domů, a na východě bude snídat stejné slunce, jako v krajích, kde děti budí bomby a strach matek. Proč myslet na přítomnost?
Proč myslet na přítomnost? Láska mi několikrát vrazila do srdce nůž. A rána se zacelila. Je pravda, že byli schopní lékaři. Taky jsem padal. Ze skály. Proletěl jsem květy, trním. A ruka, ve snaze se zachytit, utrhla kus pláště. Někomu. Snad Bohu? Ale co já s kusem roucha. Nakonec jsem si nesl všechny věnce na tom svém slavném pohřbu. Kusem pláště od Někoho jsem si je svázal. Nesly se potom předobře. A pak se všechno nějak ztratilo, strachy písek zasypal. Myslím rád na dávnou minulost. Je to staré víno k osvěžení.
A tak dáme o půl čtvrté ráno Floydy, Kryla, Nohavicu. Kytary to ještě unesou. Budem pít a nemyslet na koktejly ochucené politikou, ani na potíže s vlastním bydlením.
O půl čtvrté ráno- no sedněte si někdy a ryjte trochu do sebe. Možná se — jako my - dostanete na chvíli do nebe!
Modrý tulák
Chodím si oblohou, je to jak malovat kostel. Chodím si oblohou a jsem šťastně naivní. Povídám si se sluncem o tom ovocném sadu, jak na něj svítí, a říkám, že až zítra vstanu do rosy na pavoukově síti, bude to zrovna, jako bych spal.
Chodím si oblohou a dole na zemi spěchají prodavači pizz. Chodím si oblohou a určitě právě teď ty začínáš víc a víc vonět životem a vínem. A já se spustím na dobrou noc, abych si taky trochu zaplaval v těch tvých hlubokých vlasech.
Chodím si oblohou, pískám si, jdu jen tak na špacír. Chodím si oblohou a těším se až potkám sníh.
Zastavit čas
Zadržet všechny hodinové ručičky na orlojích, nádražích i v kinokavárnách a klubech, kde to páchne mladým uměním. Rozbít zrestaurované hodiny v kterémsi z barokních pokojů, patřících kdysi nějaké baronese, jejíž jméno historie už přesně nezná. Ví se jen, že byla trochu korpulentní. A dnes leží v kryptě svého zámku, zatímco její manžel, vycmrndlý oficír z protekce, měl tu čest padnout na bojišti kdesi ve střední Evropě. Za svého císaře. Toužil také zastavit čas?
Dnes je podzim. Černá, zablácená noc. Vlezlá, jako touha šestnáctiletého učně po opravdu ženské prodavačce z obchůdku na náměstí. Má zkušenosti, věk i minisukni. A vždycky, když mu podává jeho startky, zvláštně se usměje. A on musí zčervenat. („Proklatě!“) A ona musí po pracovní době pro dítě do školky. A doma uvařit. Žádná sranda na tom světě. Ani pro mě. V téhle noci, která se kostnatou rukou drze přehrabuje v mém srdci. Zastavím čas teď? Nebo mám počkat až budu ležet s tebou a fačovat si srdce tvými vlasy, tím voňavým závojem, který v ranním šeru pohodil na nábřeží měsíc, aby velkoryse přikryl některé velké sliby lásky?
A jaké to vlastně bude, až zastavím čas? Budou hrát andělé na elektrické kytary nebo tesknit saxofon? Půjdu prázdnou ulicí s domy bez jmenovek na elektrických zvoncích a nebo budu mít v náruči upřímné nebe, louky, řeky a všechny svoje lásky, zmožené poetickými obrazy? Bude vonět heřmánek? A poběží v televizi filmový klub s dílem Vojtěcha Jasného?
A co srdce? Moje srdce zabalené do tvých kadeří. Moje srdce, které nechce zastavit čas. Musel bych ho opustit, ale je to jediný přítel uprostřed téhle války. A to se nedělá. Jsme kámoši. A ti se dělí o cigarety a o život. Nezrazují se.
Zastavit čas... Mám srdce... Tebe...
Je ráno a dvě osamělé labutě si právě popřály dobrého jitra do svítání, ve kterém prvními tramvajemi vyráží ze svých válečných úkrytů lidé. Někteří třeba také chtějí zastavit čas...
Mlýn v Železných horách
Sevřený lesy starý mlýn tam v Železných horách, kde se na skalách drží jen silné zákrsky borovic, postižené nejodvážnějšími tvary svých voňavých těl. Kde smrky, hrdé a silné, tiše vzpomínají na partyzány, válečné tuláky smrdící krví a vůbec na celou tu štrapáci čtyřicátých let.
Starý mlýn s bludičkami, které po nocích tkají zelené žabincové šátky pro malomocnou hladinu rybníka. Starý mlýn se zaneseným náhonem a rozčtvrceným kolem. Tomuto místu se každý vyhýbá. I v dnešní — moderní — době. Kdo by stál o sucho v krku a o krůpěje potu, veliké jako pláč moře? Kdo by stál o ticho s temnými zvony zla?
Starý mlýn, kde Banderovci podřezali pana otce a jeho rodinu. Šílená a znásilněná duše jeho dcerky dodnes bloudí mezi kopřivami a neupravenými bodláky, které se drze zabydlely mezi umírajícími stěnami.
Starý mlýn na nevlídné samotě, kam protékají paprsky, ale nikdy se neobjeví slunce.
Starý mlýn, kde jsme se poprvé milovali.
Zdravotní procházka
Brouzdám se břehy ulic. Pokaždé, když mám nemocnou duši. Místo uctívání zašlých model a oprašování prachu z fota staré lásky laškuji s vrásčitými chodníky a bodře zdravím každou starou tramvaj. Abych věděl, že konečně jsi, nechávám si za nehty už jen umělé květy samoty.
Město je krásné, i když nad ním obžersky hoduje sychravo. Tóny z uliček se splétají jako nitky tvých vlasů. Bloudím v orchestřišti města a v sirovém parku, kde mokne zapomenutá figurka ovečky a bojácní důchodci venčí své miláčky, přemítám o Ježíšově noci v Getsemanech.
V kavárně u rohového stolku si se mnou pohrávají stíny z košatého svícnu. Dívka v kabátu, který objímá i její malá chodidla, právě prošla kolem a rozechvěla malé plamínky do nepříčetnosti. „Ještě jedno presso...!“
Domy zabalené do nemocné podzimní noci jsou nevrlé. Stačí jediný špatný pohled a jsem zepsut přívalem pocitů. Závanem Kafkovského světa se ploužím domů. Je čas spát.
Čisticí vozy zlomily šichtu v půl, tlustí tatíci zdřímli u televizní estrády a má duše zase jasně cítí tvoje oči. A srdce bije. Je čas jít spát. Klidně a krásně spát...
|