na další stranu
Markéta HejnáJejí pata
Co ty víš, co víme, Mezi rukou a čelem
Provane, o jej, provane
o jej, a ani nevadí ale proč to je, nevím. Čert
Čert je těžký,
A on se vám zavrtal Pojďme jinam, oči. Lásky snaha
Usnul mi anděl. Vzlyká ze spaní.
Však ve svém konání velkodušném a prostém Exekutor
Muž, který nahoře v patře ze zákona zabíjel, A je to tu
Říkali mi, Píseň patetická
Národe, hemžil ses
„Teď sílím
Nestačím na novou skutečnost
Rudým komnatám ještě
Ať slunce ať slunce slunce ať už svítí Prchání — jen běží
Co dělat s Prcháním? Zastaví se kdesi
hrkne svou zprávu zpola zkomolenou.
spotřebovaný dokonale
Kol sypká Provence práší se a jiskří.
sýr v dlani. Ale cíl, ten v informaci není. Dobré skutky(Viole Fischerové)
Prostory vzduchu nejsou vidět,
Dvojice rorýsů smykem plovávala
ale tobě nutné dobré skutky stíní
jen popel výsledků se sype.
co pravého polibku pro tebe v světě není Pokračování vzpomínek Markéty Hejné na rok 1970Napadá mě, že s Luďkem Hessem jsem měla ještě jednou mimoliterárně co do činění — takže ho teď napráším: (Bylo to v době divadélka v Nerudovce, psal o tom Michael Lorenc.) Jednoho teplého večera jsem se snášela po představení Nerudovou ulicí dolů na tramvaj, když vedle mě zabrzdil Luděk ve svém autě, bylo nějaké tmavé (modré?), na zadním sedadle měl naložený metrák papíru, a že mě sveze a jestli se nechci někde najíst. No, hlad jsem měla, o to nic. Myslela jsem, že půjdem na večeři někam na Malostranské náměstí, ale on že ví o něčem lepším na kraji Prahy. Proč ne? Tak jsme jeli a povídali a stmívalo se a stmívalo, najednou jsme byli kdesi za Prahou. Hotel Hubertus. Kdo pamatuje na ty časy, ví, co to bylo zač, ale mně to ovšem vůbec nic neříkalo a dodnes mi není jasné, jak to že to tam Luděk znal. Přijeli jsme pozdě a oni už nevařili, měli jen polívku, a to prosím VEVERČÍ! Byla přesolená. A jelo se domů, Praha pořád nikde a nikde. Tma tmoucí, tenkrát nebylo všude tolik osvětlení, reklam a podobně, provoz minimální. Luděk začal nesměle vztahovat svou pravici a poeticky chválit má dívčí ramena. To už jsem se nesmála a hlasitě se tomu divila. Nic nepomáhalo. Pak jsme vjeli na oblouk Slapské přehrady. Protože Luďkova ruka nabírala na odvaze, nezbylo mi než začít vystupovat za jízdy, přítel L. H. musel zabrzdit, já vyběhla a utíkala po hřebenu nočních vod nepřemýšlejíc kam a co dál. Nebála jsem se, ale prchat jsem musela, a vášnivý básník se hnal za mnou. Protože mě lapil a sevřel zezadu do náruče, sklonila jsem hlavu… a pak jsem ji prudce zaklonila. On není o moc vyšší, pěkně jsem se mu trefila do nosu! Noc rázem ztratila romantičnost, já nasedla a on mě odvezl v pořádku domů. Tak to bylo, víš? A hotovo a jdeme od toho. Teď ještě… Čísla Divokého vína měla pokaždé jinou barvu. Připomínala mi pestré podzimní listy psího vína, které popínalo malešický dům mých rodičů. Jednoho čerstvého zářijového rána jsem vyšla ven, očesala spoustu barevného listí a umělecky jej rozesela na zelený trávník za domem. Doufala jsem tím potěšit zrak svého otce-sochaře. Byl to opravdu nádherný pohled! Táta dílo spatřil, okamžitě mě seřval, vrazil mi do ruky hrábě a šel dělat sochy. Má nadšená performance přišla vepsí. Otec divočejší než víno. Přišla jsem i o to papírové. Jedna má kamarádka bylo drobné nenápadné stvoření, jemuž jsem svou kupičku výtisků jednou půjčila. A ona vzápětí emigrovala a já už nikdy neviděla ani své časopisy ani ji, a klidně si v zahraničí vyrostla ve slavnou hispanistku Moniku Zgustovou. Ráda si myslívám, že k tomu přispělo také Divoké víno. Vladimír Karfík mi na ni dal mail a ten nefunguje a já jsem zvědavá, jestli Moniku ještě někdy v životě potkám a jestli mi má Vína VRÁTÍ! (současná tvorba) |
|
|
Vidíte zjednodušenou podobu stránek.
Chcete-li mít stránky zobrazené v plné kvalitě, použijte takový prohlížeč, který podporuje moderní standardy používané na těchto stránkách a současně si zapněte ve svém prohlížeči podporu JavaScriptu.