na další stranu
Zdroje obrazových příloh: commons.wikimedia.org, archiv autorek OKŘÍDLENÝ OŘ PEGAS V MYTOLOGII
Milý Pegasi, zvedni křídla a leť Olga Nytrová a Františka Vrbenská
Ze všech vizí, které jsou s nimi spojeny, je mýtus létajícího koně – ne vždy okřídleného – nejbohatší, nejobsáhlejší, symbolicky nejvýznamnější. Váže se k pradávným lidským kulturám a úsvitu soužití člověka s těmito nádhernými a inteligentními tvory. MŮŽEME I DNES ŽÍT S MÝTY?
Tajemný svět antických mýtů tvoří už po staletí trvalý základ evropské kultury. Hlubiny našeho nitra jsou hlubinami kosmu, hlubinami, z nichž se zrodili všichni ti bohové, které si v dobách minulých lidská mysl promítala do zvířat a rostlin, do hor a řek, do běhu planet a do vlastních prazvláštních společenských zvyků. PROČ SE ZABÝVÁME ANTICKOU ŘECKOU MYTOLOGIÍ, PROČ SE K NÍ VRACÍME?
Možnou odpovědí je, že v řecké mytologii jsou obsaženy základy a předpoklady pro jednu z nejvýznamnějších podob sebereflexe a sebeporozumění člověka. PEGAS V ŘECKÉ MYTOLOGII
Pegas (řecky Pégasos z původního pégé pramen, latinsky Pegasus) je v řecké mytologii okřídlený kůň, syn boha moří Poseidóna a Medúsy. Mýtus pravděpodobně pochází z chetitské mytologie (Pihassassi).
Traduje se, že Pegas dokázal létat rychle jako vítr, žil na vysokých horách, zejména na Parnasu ve Fókidě nebo na Helikónu v Bojótii. Celý život pomáhal nemocným dětem a chránil všechno živé. Sám se pojmenoval Pegas a od té doby se všichni okřídlení koně nazývají pegasové.
Hrdina Bellerofontés svou neopatrností zavinil smrt svého bratra, a proto se uchýlil ke králi Proitovi. Tam se do něj zamilovala králova manželka Antea. Bellerofontés ji však odmítl a královna se rozhodla, že se pomstí. Neprávem mladíka obvinila, že chtěl pošpinit její čest. Král si nepřál svého hosta zahubit, a tak jej s dopisem, v němž žádal o jeho usmrcení, poslal ke svému tchánovi Iobatovi do Lýkie. Ani ten však netoužil heroa připravit o život. Bellerofontovi proto zadal úkoly, při jejichž plnění měl zaručeně zahynout.
Bellerofontés všechna zadání splnil, a proto Iobates vybral nejsilnější muže z Lýkie, aby nepohodlného hosta připravili o život. Nějak to však nevyšlo... Ohromený Iobates potom prozradil vítěznému rekovi Proitovy intriky, dal mu za ženu svou dceru Filonoé, a odkázal mu dokonce své vlastní království.
Ve třetí skupině mýtů je Pegas zmiňován jako jedinečný tvůrce pramene Múz zvaného Hippúkréné. Pegas, jenž byl jejich přítelem, vytvořil pramen úderem svého kopyta o skálu na hoře Helikón. Básníci navštěvovali toto zřídlo, aby z jeho chladných, svěžích vod čerpali inspiraci, touhu a sílu tvořit… CO NÁS OKOUZLUJE NA PEGASOVI?
Odedávna se traduje, že tento oř bývá nakloněn básníkům. Dodnes ho opěvují. Co to tedy je inspirace, invence? Již mnohá staletí víme, že nám ji přinášejí Múzy. Kdo jsou tyto krásné polobohyně, kterým velí sám Diův syn Apollón? Víme, že je jich devět a s již zmíněným pramenem mají velmi mnoho společného.
Přemýšlíme-li o antickém umění, uvědomujeme si, že staří umělci vytvářeli obrazy bohů a héroů na základě inspirace, intuice, vnuknutí, snů, zjevení, vyprávění a nadšení. Tímto způsobem pracuje lidská psychika, zejména u tvůrčích lidí, i dnes. PEGAS VE VÝTVARNÉM UMĚNÍ
Dnes si Pegasa spojujeme obecně s uměním, zejména s tím básnickým. V rané antice tomu tak ale nebylo. Jediné, co měl tento božský oř s uměním či Múzami společného, bylo vytvoření zmiňovaného pramene.
Zanedlouho po tom, co se začaly vyrábět mince s tímto motivem v Korintu, objevily se též i na jiných místech. Podle Nikolaose Gialoures a Helen Zigady se nejdříve vyskytly ve městech, která se nacházela nedaleko Korintu, například v Argu či Sikionu. Později se rozšířily i do korintských kolonií nebo měst, která s Korintem udržovala přátelské vztahy. Nakonec se tento motiv objevil i v menších městech na území Malé Asie. Mýtus o Bellerofontovi byl tehdy velmi populární a rozšířil se i do sousedních zemí, kam pronikala řecká civilizace, například do Etrurie či do Orientu.
Pegas ve výtvarném umění by byl tématem na samostatný článek. Autorkám působilo značné dilema jen vybrat vhodné ilustrační přílohy, protože zajímavých, krásných i vypovídajících děl s námětem Pegasa existuje nepřeberně, včetně moderních obrazů, grafik a soch. Nelze však opomenout významného francouzského symbolistu a dekadenta s vazbami na naši zemi, Odilona Redona (Bertrand-Jean Redon, 1840-1916). V jeho tvorbě se motiv Pegasa objevuje velice často a plátna, která jej zachycují, patří k nejpůsobivějším.
PEGAS POETICKÝ
Slavný německý dramatik a básník Friedrich Schiller o Pegasovi napsal:
Spojení Pegasa s literaturou a zejména poezií se v kulturním obraze ustálilo. Používá se rčení „osedlal si Pegasa“ ve smyslu: dostal inspiraci, pustil se do básnění, vyjadřuje se poeticky, chodí s hlavou ve (snových) oblacích, podniká heroické skutky… Objeví se i pejorativní spojení: spisovatel Miroslav Huptych sarkasticky podotýká, že: „Básníci krmí Pegasa senem z vlastní hlavy.“ Arciť se jedná o „básníky“ takzvané či samozvané, Múzou a poctivou tvorbou nepolíbené. LITERÁRNÍ PEGAS DNEŠNÍCH DNÍ
Tituly z moderní knižní distribuce většinou tematizují Pegasa jako skutečného, reálného koně, jindy zavítají do hájemství mytologie a fantastiky. Nedivme se, že jsou často určeny mladším čtenářům. Pegas od známé spisovatelky Daniele Steelové vypráví generační příběh dvou přátel a šestice lipicánů v období nacismu (Ikar, 2015). Pegas – závodní kůň (Víkend, 2015) od Pippy Funnellové je dívčím románem, v němž holčička Tilly pomáhá majitelce jízdárny znovu soutěžit. Případ Pegasus (Mystery Press, 2016) přináší thriller, v němž se pátrá po tajemství templářů a vzkříšení Krista, symbolicky ukrytých ve starém obraze; okřídlený kůň je v něm pouze pro jméno.
Pro náš seriál o mytologii a folklóru magických koní se znamenitě hodí Kroniky Kavalonu (z italského cavallo – kůň) od Kim Foresterové, jejichž úvodní díl Hněv Pegasů vyšel loni (Fragment, 2019). Fantastickou zemi Kavalon obývá pětice ras, které spojuje válka, ukončená před stovkou let. Lidé – řemeslníci a obchodníci, jednorožci – obratní lovci a válečníci, učení kentauři, hrůzu nahánějící kelpie – vodní koně s tesáky, a pegasové, kteří údajně Velkou válku vyvolali. Stáhli se po uzavřeném míru do hor a po celou dobu je nikdo nezahlédl. Zbyla jich jen hrstka. Zato kdosi spatřil divoké Minotaury, kteří prý už dávno vyhynuli…
A to jsme ani nezabrousili do vod cizojazyčných, u nás dosud nepřeložených titulů – za celý zástup jiných např. série šesti románů s hlavním názvem Pegas podle ústřední postavy. Autorka Kate O´Hearn se proslavila bestsellery, v nichž zpracovává mytologické náměty do moderní kategorie young adult fantasy. PEGAS PROFÁNNÍ
Náš hrdina je stále populární nejen v literatuře. S žádnou jinou legendární postavou se nesetkáme tak často!
Proč taková obliba? Okřídlený kůň se drží ve všeobecném povědomí, jméno je krátké, snadno se pamatuje, dobře zní a dobře se vyslovuje. Představuje synonymum vznešenosti, krásy, rychlosti, spolehlivosti, vstřícného vztahu k člověku… PEGAS VZLÉTÁ NA STŘÍBRNÉM PLÁTNĚ
… a také na televizní obrazovce či v internetových seriálech. V některých snímcích statuje nebo má tzv. cameo (drobnější role / krátké vystoupení, jehož se zhostí známá či významná osobnost). Zato v animované Fantazii (1940) z dílny Walta Disneyho zmiňované v souvislosti s kentaury, s nimiž sdílí část nazvanou Pastorální symfonie, má důležitou úlohu rodinka pegasů. Sličná, ušlechtilá matka pečuje o své maličké ve velkém hnízdě a chrání je křídly jako pták. Protagonistou je malý Péťa Pegasus, který dovádí se svými sourozenci, je nejčipernější a nejroztomilejší. K této pasáži Fantazie a k Péťovi Pegasovi se vrací kultovní detektivní komedie Falešná hra s Králíkem Rogerem (1988), která je poctou zlatému období animovaného filmu.
Kreslený Pegasus se v plné kráse představil v Herkulovi (1999), dalším snímku studia Disney (a humorné variaci na vážněji míněný seriál The Mighty Hercules z let 1963–1966). Provází nejslavnějšího rekovného svalovce všemi dobrodružstvími a před demytizovaným héroem si krade celý příběh pro sebe. V rámci trendu převádění úspěšných animovaných filmů do hrané podoby Disney nyní plánuje znovu vrátit do kin poloboha s jeho věrným druhem, okřídleným hřebcem.
Nezastupitelnou, ale méně osobitou úlohu zastává Pegas v historických fantasy snímcích, z nichž ten nejstarší se stal sám legendou kinematografie. Souboj Titánů (1981) s nezapomenutelnou mechanickou sovičkou doznal méně úspěšného, ale digitálními efekty vyšperkovaného remaku pod stejným názvem (2010), s jiným fešným Perseem a Pegasem pro změnu vraným. Inovovaná dvojice se znovu zjeví v Hněvu Titánů (2012), volném pokračování posledně uvedeného blockbusteru („trháku“).
Nemá smysl vypočítávat více než půl stovky snímků hraných i animovaných, krátkometrážních i celovečerních, nijakých (Barbie and the Magic of Pegasus, 2005) i pozoruhodných (právě že animovaných kraťásků), o počítačových hrách nemluvě, v nichž se dostalo prostoru Pegasovi. Ale nesmíme zapomenout, že Pegas – vlastně dřevěný dětský koník s křídly – působil coby oživlé logo Studia Jiřího Trnky, odkud vzešly jedny z nejkrásnějších českých a československých animovaných filmů.
Protože jsou tyto články o snových koních (dá se to tak vyjádřit), pak musíme zmínit fenomén, který strhl nejen děti od téměř předškolního věku, ale také mnoho dospělých a jinak soudných osob, velmi často mužů. Jmenuje se Můj malý Pony: Přátelství je magické (My Little Pony: Friendship Is Magic). Americko-kanadský seriál běží v televizi i na internetu od r. 2010! Dočkal se i speciálních dlouhých dílů, dokonce samostatného filmu a obrovského množství merchandisingu, převážně produktů licencovaných megafirmou Hasbro, která seriál na základě svých hraček iniciovala. Příběhy vycházejí také jako komiks. Fanoušci „Poníků“ pořádají časté akce a srazy a přispívají ke kánonu vlastní tvorbou literární anebo výtvarnou (tzv. fan-fiction).
Příběhy se odehrávají v zemi Equestria (equus = kůň), kterou obývají především poníci, ale setkáme se i s jinými tvory (draci, sovy, fénixové, gryfové, vlci, medvědi, pestří netopýři, nebezpeční changelingové, minotauři apod.). Létající Pegasové ovládají počasí, Unicorni kouzlí svým rohem. Alicorni jsou okřídlení jednorožci, mimořádně dlouhověcí a výjimeční. Bez rohů a křídel tu žijí vynalézaví Zemní poníci, kteří pečují o přírodu, a vzácní Křišťáloví poníci s třpytivou srstí a hřívou. Okrajově se objevují také bojovní Netopýří poníci. Protagonistkami je šestice klisniček, přítelkyň ztělesňujících různé charaktery, mentality, zkušenosti, dovednosti – i harmonické elementy. PEGAS HERALDICKÝ A VESMÍRNÝ
Okřídlený kůň – Pegas, nesoucí někdy Jupiterův blesk, je znamením bystrosti ducha, nadšení a básnické tvořivosti. Do heraldiky vstoupil až za renesance v 16. století. Používal jej např. slavný nakladatel, učenec a humanista Daniel Adam z Veleslavína, astronom a matematik Martin Bacháček z Nauměřic, humanistický učitel a spisovatel Matouš Collinus z Chotěřiny. aj. Svého času byl Pegas stojící na raku novodobým znamením knihkupců, akcentujícím osvětu. Pegasa v signetu používala rodina Wechelů, renesančních nakladatelů a tiskařů evangelického vyznání, působících ve Švýcarsku, ve Francii a později v Německu.
Konstelace Pegasa patří mezi 88 oblastí – souhvězdí, mezi které je rozdělena obloha. Znali jej za starověku; podle jeho výrazné hvězdy zvané Markab (arabsky koňské sedlo) navigují námořníci až dodnes. Rozlehlý Pegas dominuje podzimní obloze, ačkoli jeho hvězdy patří mezi slabší. Nejjasnější z nich je nevelká, oranžová Enif (arabsky chřípí, nozdry), umístěná v přední části pomyslné koňské hlavy.
To, že je Pegasa jen půl, působí poněkud komicky, stejně jako fakt, že z našeho pohledu jakoby visí hlavou napravo dolů. Vpravo nahoru trčí přední nohy, vlevo nahoru by měly být situovány zadní nohy, ale tyto hvězdy byly přiřazeny ke konstelaci Andromedy. ODKUD PŘILÉTL A KAM SE VZNESL
Lidé často spojovali koně se slunečními božstvy, s vládci nebes a blesků (odtud symbol Pegasa s bleskem, viz výše), ale paradoxně také s vodním živlem – možná proto je Pegas potomkem Poseidonovým. Tím se dostáváme k fénickým mořeplavcům. Přídě jejich korábů zdobil obraz poloviny okřídleného koně s uzdou (Pega Sus), což odkazuje na nebeské souhvězdí… a podává alternativní vysvětlení jeho jména.
Starořeckého Pegasa předcházeli okřídlení oři z Přední Asie a Indie, z říše Chetitů, z Mezopotámie. Nezávisle na peloponéských Achájcích je najdeme u Etrusků i Thráků. Stopa sahá daleko do minulosti. Koně zřejmě domestikovala první tzv. botajská kultura v Kazachstánu před 5 500 lety, ale podle nových nálezů ze Saudské Arábie se zdá, že tamní makarská kultura používala koně k zápřahu a jízdě už před devíti tisíci lety. Skytští Pazyrykové v horách Altaje před dvěma a půl tisíci lety vyšili na koňskou pokrývku obraz hřebce s perutěmi; mohla v tom působit magie, přání, aby kůň pádil rychle, jako letí pták. Možná měla křídla jen zdůraznit jeho běžecké schopnosti – koně pasteveckých národů sdíleli život se svými jezdci.
Jiné vysvětlení je vázáno k okřídlenému / létajícímu hřebci turkických kultur – Tulparovi, který zdobí i státní znaky Kazachstánu a Mongolska. V těchto oblastech je obvyklý lov s koněm a dravcem, např. orlem; proto prý došlo ke spojení koně a ptačích perutí. Létající koně zná kromě střední Asie také Čína a Korea. Z východoasijských tradic pochází okřídlený „kůň tisíce li“ (li – délková jednotka, cca 640 m). Nazývali jej Čchien-li-ma nebo Chonma; setkáte se s přepisy Qianlima, Senrima, Cheollima. Byl příliš rychlý a vznešený, než aby jej dokázal osedlat smrtelník. Koním v čínské mytologii se ještě budeme věnovat, ale zmíníme „nebeského oře“ Tian-ma, jehož aspektem – podobně jako Pegasa – bylo souhvězdí. Dokázal létat, aniž by byl vybaven křídly.
V islámské mytologii nosí proroky počínaje Abrahamem bělostný al-Buraq – Blesk (sic!) či Zářící, kterého Bůh seslal prostřednictvím archanděla Gabriela. Z nejasných důvodů bývá téměř vždy zobrazován s půvabnou lidskou hlavou, často ženskou; podle alternativního názoru se jedná o boží klisnu. V perském a arabském folklóru se objevuje také čarovný okřídlený hřebec Dul-Dul, což bylo původně jméno koně či muly proroka Mohameda.
PEGAS ZÁHADNÝS al-Buraqem souvisí i zdánlivě nepodstatný detail, a sice umístění křídel na trupu mytického koně. Podle původních písemných pramenů vyrůstaly na jeho stehnech, což ovšem generace východních výtvarníků ignorují a lokalizují perutě na koňské plece. Tak je až na výjimky zachycovaly i nejstarší zobrazení Pegasa a jeho druhů, stejně činila většina starých mistrů. Anatomicky je to rébus, navázat křídla na kosterní systém předních končetin. Výrůstek pažní kosti nebo prodloužení lopatek? Někdo to řešil důmyslněji, někdo vůbec ne. Na některých sochách a obrazech je znát, že přídavné vybavení koně komplikuje usazení jezdce – buď by při prvním pohybu komoně spadl, nebo by oř nemohl vzlétnout. Další umělci se otázkou netrápili, a prostě přilepili křídla Pegasovi na záda či po stranách hrudního koše.
Značný technický problém představovaly perutě samy. Nejde ani tak o jejich barvu – ostatně Pegas, původně bělouš, během posledního století morfuje také do vraníka. Většinou rovněž bělostná křídla občas viděl umělec kontrastně temná, případně pastelově zbarvená, zlatá či přímo duhová. Háček tkví v jejich rozměrech, nezřídka spíše symbolických, anebo v nepraktickém tvaru. Nezanedbatelná skupina tvůrců usoudila, že mytičtí koně k letu žádná křídla nepotřebují! Konec konců, Pegas a jeho kolegové jsou bájná stvoření, ne? Jenže proč mu pak sochaři, malíři a vyšívačky dodávali ideální vzhled skutečných ořů toho typu, který byl v jejich době nejvíce ceněn?
Balkánský bojovník kralevic Marko, historický makedonský (srbský) král vládnoucí v druhé polovině 14. století, je v pověstech obdařen zázračným hřebcem Šaracem, kterého mu věnovala víla. Chytrý Šarac uměl mluvit, spolu se svým pánem dokázal vypít obdivuhodné množství vína – a podle dalších verzí měl křídla. Šarac znamená strakatý, skvrnitý, z čehož se odhaduje, že se jednalo o jablečňáka (síťovaného bělouše, grošáka). Jenže ve slovanských jazycích zněl výraz pro skvrnu „pega“. Takže…Pegas?
Místo tečky za zpočátku tak jasným, ale stále tajuplnějším putováním za Pegasem připomeňme, že legendární polská kavalerie, husaři sloužící v polsko-litevské unii od 16. do 18. století, byli vybaveni obřími opeřenými nástavci v podobě křídel, připevněnými k zádům rytíře či k zadní části sedla. Nejednalo se o dvě křídla, jak bývá zobrazováno či zachyceno ve filmech, ale pouze jedno. Není jasné, proč – snad tak plašili nepřátelské koně, děsili hlukem a vzhledem, nebo se jen bránili zachycení do lasa. Ale zajímavé je, že tyto korouhve byly původně tvořeny srbskými a maďarskými žoldnéři, válečníky z krajů, které znaly kouzelné létající oře…
Loučíme se s pegasovským mýtem, kterému jsme se jako spoluautorky s potěšením věnovaly. Uvědomujeme si, že slovo je vlastním prvkem mýtu. A co je mýtus? Je to vyprávění, které je možné jen díky řečové komunikaci a tradici. Je to základní forma lidského odhalování skutečnosti. Pro Junga jsou nosnou podstatou mýtu archetypální symboly. Jistota symbolu se osvědčuje stálým opakováním v nejrůznějších mýtech. |
|
|
Vidíte zjednodušenou podobu stránek.
Chcete-li mít stránky zobrazené v plné kvalitě, použijte takový prohlížeč, který podporuje moderní standardy používané na těchto stránkách a současně si zapněte ve svém prohlížeči podporu JavaScriptu.