Jiří Andrle

FOTOKNIHA

obr. 31

náhled 31. obrázku

obr. 32

náhled 32. obrázku

obr. 33

náhled 33. obrázku

obr. 34

náhled 34. obrázku

obr. 35

náhled 35. obrázku

obr. 36

náhled 36. obrázku

obr. 37

náhled 37. obrázku

obr. 38

náhled 38. obrázku

obr. 39

náhled 39. obrázku

obr. 40

náhled 40. obrázku

Galerie obsahuje celkem 62 obrázků.
1-10   11-20   21-30   31-40   41-50   51-60   61-62  

JAK TO VLASTNĚ BYLO...?

Rok před maturitou na SVVŠ jsem dospěl k rozhodnutí, že ze všech tvůrčích procesů
je pro mě nejzajímavější fotografování se všemi doprovodnými činnostmi. V rámci hesla urob si sám jsem zakoupil zvětšovák, leštičku, potřebnou chemii a dvě knihy o technice fotografování. Táta dokumentoval rodinný život vybaven foťáčkem Welta
a expoz. Wiemarlux, takže s tímhle vybavením jsem začínal. Welta má nespřažený hledáček s objektivem Tessar, musí se odhadnout střed záběru. Mám ji na polici jako památku.

Z prvního venku naexponovaného filmu je fotka ležící dětské dvojice na trávníku, to bylo na prostranství za už dávno zbouraným kinem Vesna ve Strašnicích.

Nebyl jsem spokojený s technickou úrovní svých pokusů a pořídil si v bazaru zrcadlovku na svitkový film Yashicu D. Ta je výborná na statické záběry, já ale tíhnul k akčnímu reportážnímu focení, tak jsem ji zaměnil za Exu500. A snil o foťácích ve výloze Tuzexu.

Pro moji maturitu moje rozhodnutí tedy určitě nebylo dobře načasované, četné slepé uličky mého chemicko-technologického vývoje zabraly většinu mé mozkové kapacity. Třeba vztah clona/čas mi dal dost zabrat.

Na jaře 1969 se na gymplu objevili zástupci CKM (Cestovní kancelář mladých) a nabízeli zprostředkování prázdninových brigád na Západě, hlavně sběr jahod. Lákala mě Anglie a tam se mi taky podařilo vycestovat - do mezinárodního studentského campu
u Birminghamu na strojní česání chmelu. Jako čerstvý majitel řidičáku jsem po chmelnici projížděl traktorem a svážel štoky. Z Anglie je tady jediná fotka, vracel jsem se na konci prázdnin téměř prázdným vlakem, v září zavřeli hranice, nastala tzv. normalizace.

V roce 1970 se v Osace konala světová výstava a otec mého kamaráda Karla tam působil jako kuchař. Nabídl mu zakoupení fotovýbavy a žádal o instrukce. Karel se obrátil na mě a já mu doporučil vysněný Asahi pentax s třema objektivama.
A po necelém roce se mi Karel svěřil se záměrem vše prodat, jelikož ho focení nezaujalo. Vrazil jsem do toho veškeré úspory z brigád, rodiče mě založili a tenhle poklad mám dodnes, jen zoom Sun 75-210mm jsem později prodal.

Prázdninový výlet do Itálie mi pomohl realizovat můj vedoucí Atelieru architektury a scénografie, prof. Josef Svoboda, který podepsal (no on toho podepsal víc) doporučení, na jehož základě jsem získal tehdy nutný devizový příslib a následně výjezdní doložku - že jako jedu studovat historickou architekturu...

Do Ruska jsem se dostal tak, že umprumácká organizace SSM nabídla i nečlenům účast ve skupinové studentské výměně. Neváhal jsem, bez úředně podepsaného pozvání
se tam individuálně člověk běžně nedostal.

A Belgie 1979? Výsledek vytrvalých každoročních žádostí o DP a VD.

Zde publikované fotky jsou ze šuplíku, nikdo o ně v redakcích nestál kromě jediné výjimky: několik jich už v r. 1971 otisklo Divoké víno, tehdy papírově vycházející časopis, na čemž měl zásluhu o pár let starší Ludvík Hess.

Jo a jednu fotku z romské osady u Popradu otiskla švýcarská Camera v čísle věnovaném studentské fototvorbě v r. 1972.

Děkuji synovi Tomášovi za trpělivost při přípravě grafického uspořádání a zpracování. A Vojtovi Písaříkovi za technické úpravy a konzultace před tiskem.

Ostatní tvorba Jiřího Andrleho publikovaná v Divokém víně:
DV 134/2024: Fotokniha
DV 27/2007: ...
DV 25/2006: Fotografie