Adam El Chaar

PŘEDSEVZETÍ

Když muž okouzluje ženu vtipem, žádá od ní, aby ho brala, ale ne vážně. Zlehčuje situaci, klame tělem. Doplatí na to a zbudou mu oči pro pláč. Začne škrtat. Sklouzne do patetické snahy být lepší, než je. Vyhodí do papíru jmění, které nastřádal. Octne se na kluzkém a tenkém ledu věčného soukolí. Musí sebrat veškerou pozornost, aby vypozoroval, že neví. Nezřídka před ním vyvstane vize nějakého úkonu, který v něm probudí převratný, přesvatý pocit. Nesmí ho přespříliš analyzovat, beztak odkazuje na komplex jiných úkonů a pocitů, které zahaluje svou symbolikou, což má nějaký smysl. Neměl by ho ani zapisovat, myšlenky zabíjejí realitu.

Možná psaní moc démonizujeme. Psaní je prodloužená ruka myšlení. Neměli bychom na něj příliš myslet. Přestat všechno svádět na psaní. Myšlení je pravý viník. Je třeba zbavit se bludu, že psaní zabíjí realitu. Přestat psaním realitu obcházet jako mechanický had. Když si to vsugeruješ, tak se to děje. Taky proto, že to není pravda. Nezabíjí ruka, ale hlava. Hlavně pýcha. Myšlením získáváme balanc. Psaní realitu zabíjí, když ji exploatuje. Když špatně reprezentuješ sebe a druhé. Neautorizovaně. Když o někom píšeš, odkládáš ho na neurčito. Pro to psaní, protože o čem psát?

Psaní je nástrojem sdělení, ale taky uměním, vášní. Když máš něco pod kontrolou, můžeš něco jiného pustit. Když máš uklizeno, můžeš si dovolit iluzi. Život je čekání na život. Musíme mu přijít na kloub. Když člověk nereflektuje, ušetří si spoustu hnusu. Když obsesuje, uštědří si spoustu hnusu. Je těžké si nevšímat. Když to napíšu, je jednou provždy rozhodnuto. Chytlavá chyba psaní je, že obsazuje prostor pro spor a optimismus. Předsevzetím je nedělat věci tak vážně. Osvojit si floutkovství.

Všechno se děje souběžně a příběhově, jako by nešlo šlápnout vedle. Vždycky ale jde šlápnout na ostrý klacek, který vám zajede do nohy jako nůž. Zoufale si ho vytrhnete, ale kus tam zůstane. Způsobí mokvání, kvašení, hnití a všechno to. Šlápnete přímo na něj, ne vedle. Jste vedle jak ta jedle, která na vás ověšená blyštivými koulemi vrhá necitelná prasátka. Je tohle ta správná cesta, nejlepší z možných vesmírů? Jen se zase vyhoupnout zpátky do sedla ezo koně, bohorovný jako tisíc černých děr svobody, z nichž každá je miliardakrát hmotnější než naše slunce? Proč jsme neopatrní? Proč riskujeme?

Když riskujeme, většinou opatrní jsme, abychom to vykompenzovali. Adrenalin zostřuje pozornost, třeba když řídíme auto, ale riziková situace zůstává. Adrenalin je návykový, hrozí mánie, havárie a panika. Od jistého risku už je opatrnost k ničemu. Spadne klec. Člověk si může miliónkrát říkat, že se mu to stát nemůže. Ten adrenalin právě je, že může. Odměnou je, že se mu to nestane, ale z té nadržené, namyšlené pohody, že se to nestalo, se může stát to, že se to stane. Stane se to jako nic. Stalo se míň než lusknutí prstů, jen je najednou všechno jinak. Újma, problém. V lepším případě na autě, v horším na těle, které je osobnějším automobilem.

Nehoda nám má něco říct, odhalit, co nám adrenalinový aktivismus zastiňoval. Problém s aktivismem je, že protežuje svůj předmět a všechno ostatní mu uniká. Tvrdý, koncentrovaný adrenalin katastrofy je psychedelická droga vyžadující radikální integraci. Přežít, v lepším případě prožít, aby nezbylo trauma, až k nové bezstarostné, chytřejší pohodě. Na psychický vývoj člověk nehledí, protože na něj nevidí. „Jen ten poznal život, kdo dokázal porušený běh tohoto života navrátit normálu,“ řekl I. P. Pavlov. A taky: „Pohanění – žádná překážka díla.“

Ultrazvuk vám v noze najde cizí těleso. Další zobrazovací metody jako počítačová tomografie nebo magnetická rezonance zjistí, kde přesně je, aby ho chirurg mohl vyříznout. Na magnetické rezonanci vás sestra jak z filmu Četníci a mimozemšťané zasune úzkým tubusem do obřího válce s nápisem Philips. Začne hrát to nejprimitivnější a nejhlasitější tekno. Máte na sobě noční košili a v místnosti je zima, protože magnet se přehřívá. Jedinou výhodou je, že tu není škodlivé záření, to magnet snímá záření z vás. Počítačová tomografie je tři dé rentgenový snímek. Snímá vás z mnoha úhlů, takže hodně ozařuje. Je toho na ní vidět méně než na rezonanci, ale je v mžiku hotová. V rezonantním tubusu ležíte půl hodiny až hodinu a výstup se pak ještě musí sestavovat a popisovat. Lhostejná zrzka mi sděluje, že u mého vyšetření, které není akutní, to bude trvat dva týdny. Na rezonanci jsem čekal tři. Noha zatím neakutně hnije.

Na pokoji byl pán ročník padesát se sešitou hlavou a špatně upevněným nákrčníkem. Na přechodu v Luhačovicích, jak je ten velký kruhový objezd, ho i s manželkou srazil řidič rozvážkové služby – ročník čtyřicet čtyři. Schoulil jsem se pod peřinu a sledoval nově příchozího. Vypadal jako trestanec. Měl holou hlavu a potetované ruce. Jeho nemocničním mundúrem byly kraťasy a tričko. Učil se angličtinu. Děda usnul a jevil známky spánkové apnoe, při které spáč i několikrát za minutu přestane dýchat. Když zase začne, uslyšíte to.

Naštěstí mě převezli na jiný pokoj, že potřebují mít pohromadě podobné diagnózy. Byl tam peaceful černoch. Bývalý profesionální tenista, teď tester strojů. Jeden mu sežral ukazovák, zbytek visel na sválku. Záchranáři ho pochválili, že si ho držel rovně, než přijeli, jinak se to prý těžko rovná. Jeho sestra je doktorka, má v Ghaně s manželem kliniku. Ghana patří na africkém kontinentu mezi vyspělé země. Žije v ní množství etnicit mluvících devadesáti jazyky, z nichž jen deset si je podobných. Státním jazykem je angličtina. Ghana byla britskou kolonií, ale z afrických zemí se osamostatnila jako první.

Sampsonovou prababičkou byla anglická běloška, což na něm není vidět, ale na jeho sestře ano, jak mi ukazuje na mobilu. Do Evropy a Česka se dostal při tenisovém tůrování. Navštívil prababiččinu větev rodiny, ta se s ním ale nechtěla bavit. Dědeček jeho české ženy byl zmocněncem Tomáše Bati mladšího pro Ghanu. Její otec tam studoval, ale k seznámení je to prý nepřivedlo. „Byli jsme kamarádi, a pak jsme se zamilovali,“ říká prostě.

Pomlouvali jsme sestry. Terapeuticky jsem se mu vyzpovídal z fuck-upů své čtvrtletní anamnézy. Z nemocničního se stal hotelový pokoj, jen s poněkud rude personálem. Vyměnili jsme si kontakt, že někdy zahrajeme tenis, až budeme óká. Doktor mu řekl, že nový vyztužený ukazovák pozbude plné flexe. V tenisu je stěžejní držet raketu pevně všemi prsty. Řekl jsem něco o Petře Kvitové a pozval ho do své oblíbené kavárny plné vzrostlých palem, banánovníků, fíkovníků, kávovníků a další flóry.

Zmrzlá voda dělá klid, leduje whatever zranění, killuje whatever bakterie there is. Začalo mrznout a sundávají vánoční výzdobu, přičemž mrznou. Zelený čaj je příčinou přečinu. Vkráčela do propasti mého zorného pole, zatímco se sčítaly rušivé faktory. Byla jedním z nich a navíc nebylo, co číst. Jen nějaké latinskoamerické povídky, a pak Linhart. Papír obživne, začne se cukat. Možná jsem ten Nonstop amok neměl dávat do antikvariátu. Ale jo, nakonec jo. Někdy je to prostě moc.

Ostatní tvorba Adama El Chaara publikovaná v Divokém víně:
DV 134/2024: Párek
DV 133/2024: Před kůží za Alpami
DV 132/2024: Jak jsem pustil ryby
DV 131/2024: Bulvár, Kontrapunkt a další
DV 129/2024: Rusy ruší všichni (Zjara 22)
DV 128/2023: Chronický kronikář
DV 127/2023: Energy je, Tramvaják
DV 126/2023: Kontrakultura, Berlín
DV 125/2023: Trondheim a Lillehammer a další
DV 124/2023: Tajemství je její hájemství a další
DV 123/2023: Ostrov lekcí a další
DV 122/2022: Koncert před zámkem a další
DV 121/2022: Jaromír Typlt v Uherském Hradišti křičel Stisk a další
DV 120/2022: Decibely
DV 117/2022: Estetika zavrženého
DV 116/2021: Máš zájem?
DV 111/2021: Stáváš se básníkem
DV 107/2020: Maje stát, Topení
DV 100/2019: Jamajka, Čtení a další
DV 96/2018: Monet, V pořádku a další
DV 95/2018: Za rohem
DV 91/2017: Lípa
DV 90/2017: Fucklid
DV 89/2017: Všude, Hladina
DV 88/2017: Portugalstalk
DV 87/2017: ***
DV 86/2016: Negace
DV 85/2016: Vrkat po výtce a další
DV 84/2016: Sardinský spánek v Sassari a vlak do Calgiari a další
DV 83/2016: Lehkost bolesti, Mnich
DV 82/2016: Listí, Směr a další
DV 81/2016: Bouřka, Pláž a další
DV 80/2015: Příště je taky den a další
DV 79/2015: Famózní Soňa z FAMU a další
DV 78/2015: Jablka Nového Zélandu a další
DV 77/2015: Anastazia Christina Praha a další
DV 75/2015: Líbání, pivo a elektro a další
DV 74/2014: Dehonestace a další
DV 73/2014: Švédka v mojí posteli
DV 72/2014: Samsára oslovení a další
DV 71/2014: Sex a nirvána, Teď
DV 70/2014: Vír, Hoření
DV 69/2014: Útulnost spirály, Holky
DV 68/2013: Utéct
DV 67/2013: Celý vesmír možností a další
DV 66/2013: ***
DV 65/2013: Psát
DV 64/2013: Milenky jsou mé myšlenky
DV 63/2013: Óda na konec světa
DV 62/2012: Zoufalé louky a další
DV 61/2012: Vír, Na dně
DV 60/2012: Prosvity, Upřímnost a další
DV 59/2012: Film, Tok a další
DV 58/2012: Nýty usilovných slov
DV 57/2012: Bůh
DV 56/2011: Vin Zlín, Za chvíli a další
DV 53/2011: Stalker jako postmoderní dobyvatel, ***
DV 48/2010: ***
DV 47/2010: Synopse ticha
DV 44/2009: Podzimní skici
DV 41/2009: Kráska a klobáska, Náhody a další
DV 40/2009: Vzpomínka, Láska a další