na další stranu
Adam El ChaarPÁREK
Josef Váchal byl self-made man, staromódní vícebojař. Nic neuměl dokonale, ale uměl toho hodně – kreslit, psát, odlívat písmena k sazbě, sázet bez rukopisu, tisknout i vázat. Své knihy vyráběl nákladem do pětadvaceti výtisků a draze prodával fajnšmekrům. Krvavý román porodil v roce 1924. V roce 1990 ho podle exempláře uchovaného Národní knihovnou vydal nákladem 40 000 výtisků Jaroslav Horáček. Tím pádem založil nakladatelství, které pojmenoval podle Josefa Paseky, Váchalova alter ega v knize vystupujícího. Kniha začíná jako čtivá studie žánru krvák. Oslavuje poctivou lidovou četbu a kritizuje dobové poměry, které se (ne)překvapivě podobají těm dnešním. Po skončení studie začne autor spřádat absurdní storky, které začínají stejně rychle jako končí. Některé jsou historické, jiné soudobé a posléze se začnou proplétat. V jednu chvíli se vynoří literárně-provozní metanarativ, ve kterém Paseka medituje o peripetiích spojených s tvorbou přítomné knihy. Zastává všechny funkce ve vydavatelstvích rozdělené mezi více lidí. Není nikdo, na jehož platu by mohl ušetřit. Přichází za ním jeho milá s nevyžádanými korekturami, jichž nevyužije. Pro těch pár čtenářů mu to za to nestojí. Potřeboval by něco jiného – půjčit na papír, aby mohl pokračovat v rozvíjení svého spletence. Třetí reedice Krvavého románu (Paseka, 2024) je opatřena esejemi váchalovské kurátorky Hany Klimešové a ředitelky nakladatelství Anny Horáčkové. To je dobře, protože tom pánovi se čte ještě o něco líp než on sám, tedy jeho vlastní texty. V digitálním depozitáři UK je moc zajímavá třeba bakalářská práce o jeho vztahu s otcem, lyžařským průkopníkem Josefem Alšem-Lyžcem, bratrancem malíře Mikoláše Alše. |
|
|
Vidíte zjednodušenou podobu stránek.
Chcete-li mít stránky zobrazené v plné kvalitě, použijte takový prohlížeč, který podporuje moderní standardy používané na těchto stránkách a současně si zapněte ve svém prohlížeči podporu JavaScriptu.