Adam El Chaar

PÁREK

Josef Váchal byl self-made man, staromódní vícebojař. Nic neuměl dokonale, ale uměl toho hodně – kreslit, psát, odlívat písmena k sazbě, sázet bez rukopisu, tisknout i vázat. Své knihy vyráběl nákladem do pětadvaceti výtisků a draze prodával fajnšmekrům. Krvavý román porodil v roce 1924. V roce 1990 ho podle exempláře uchovaného Národní knihovnou vydal nákladem 40 000 výtisků Jaroslav Horáček. Tím pádem založil nakladatelství, které pojmenoval podle Josefa Paseky, Váchalova alter ega v knize vystupujícího. Kniha začíná jako čtivá studie žánru krvák. Oslavuje poctivou lidovou četbu a kritizuje dobové poměry, které se (ne)překvapivě podobají těm dnešním. Po skončení studie začne autor spřádat absurdní storky, které začínají stejně rychle jako končí. Některé jsou historické, jiné soudobé a posléze se začnou proplétat. V jednu chvíli se vynoří literárně-provozní metanarativ, ve kterém Paseka medituje o peripetiích spojených s tvorbou přítomné knihy. Zastává všechny funkce ve vydavatelstvích rozdělené mezi více lidí. Není nikdo, na jehož platu by mohl ušetřit. Přichází za ním jeho milá s nevyžádanými korekturami, jichž nevyužije. Pro těch pár čtenářů mu to za to nestojí. Potřeboval by něco jiného – půjčit na papír, aby mohl pokračovat v rozvíjení svého spletence. Třetí reedice Krvavého románu (Paseka, 2024) je opatřena esejemi váchalovské kurátorky Hany Klimešové a ředitelky nakladatelství Anny Horáčkové. To je dobře, protože tom pánovi se čte ještě o něco líp než on sám, tedy jeho vlastní texty. V digitálním depozitáři UK je moc zajímavá třeba bakalářská práce o jeho vztahu s otcem, lyžařským průkopníkem Josefem Alšem-Lyžcem, bratrancem malíře Mikoláše Alše.

Utrpení knížete Sternenhocha napsané Váchalovým současníkem Ladislavem Klímou vydala Paseka jako svou druhou publikaci v nákladu 45 000 výtisků. Je podobně extravagantní a krvavé jako publikace první, ale Klíma byl na rozdíl od Váchala spisovatelem-specialistou. Parodoval formu, kterou zároveň ovládal. Jeho ctitelé tvrdí, že by měl být slavný po celém světě, ne jen u nás. I u nás vešel ve známost až po své smrti v roce 1928, kdy vyšlo Utrpení. To a mnohé další se dočteme v příjemně zelené ápětkové brožuře Ladislav Klíma v české kultuře (Univerzita Karlova, 2024). Sepsal ji absolvent bohemistiky a komparatistiky a gymnaziální učitel češtiny Matěj Klíma. Shoda jmen nebo příbuzenství? To se nedozvíme, ostatně pozoruhodné by bylo obojí. Klíma popisuje, jak Klíma debutoval v roce 1904, když mu bylo šestadvacet. V tom věku, ve kterém běžný člověk lační po uznání, vydal svůj filozofický spis Svět jako vědomí a nic toliko pod iniciálou L. Žádné kritiky ho neztotožnily, žádné ani nebyly. Měl přesně jednoho fanouška – básníka Otokara Březinu, který ho doporučoval, kde mohl, ale marně. Klímova motivace nebyla komerční, což mělo na jeho dílo pozitivní vliv. Na něj už méně. Ze své usilovné, vysilující práce měl pramalý užitek. Na konto svého debutu poznamenal, že nečekal fanfáry, ale aspoň že po něm někdo plivne. Ne že po něm neštěkne ani pes. Psy mimochodem stejně jako Váchal miloval.

Ostatní tvorba Adama El Chaara publikovaná v Divokém víně:
DV 134/2024: Párek
DV 133/2024: Před kůží za Alpami
DV 132/2024: Jak jsem pustil ryby
DV 131/2024: Bulvár, Kontrapunkt a další
DV 130/2024: Předsevzetí
DV 129/2024: Rusy ruší všichni (Zjara 22)
DV 128/2023: Chronický kronikář
DV 127/2023: Energy je, Tramvaják
DV 126/2023: Kontrakultura, Berlín
DV 125/2023: Trondheim a Lillehammer a další
DV 124/2023: Tajemství je její hájemství a další
DV 123/2023: Ostrov lekcí a další
DV 122/2022: Koncert před zámkem a další
DV 121/2022: Jaromír Typlt v Uherském Hradišti křičel Stisk a další
DV 120/2022: Decibely
DV 117/2022: Estetika zavrženého
DV 116/2021: Máš zájem?
DV 111/2021: Stáváš se básníkem
DV 107/2020: Maje stát, Topení
DV 100/2019: Jamajka, Čtení a další
DV 96/2018: Monet, V pořádku a další
DV 95/2018: Za rohem
DV 91/2017: Lípa
DV 90/2017: Fucklid
DV 89/2017: Všude, Hladina
DV 88/2017: Portugalstalk
DV 87/2017: ***
DV 86/2016: Negace
DV 85/2016: Vrkat po výtce a další
DV 84/2016: Sardinský spánek v Sassari a vlak do Calgiari a další
DV 83/2016: Lehkost bolesti, Mnich
DV 82/2016: Listí, Směr a další
DV 81/2016: Bouřka, Pláž a další
DV 80/2015: Příště je taky den a další
DV 79/2015: Famózní Soňa z FAMU a další
DV 78/2015: Jablka Nového Zélandu a další
DV 77/2015: Anastazia Christina Praha a další
DV 75/2015: Líbání, pivo a elektro a další
DV 74/2014: Dehonestace a další
DV 73/2014: Švédka v mojí posteli
DV 72/2014: Samsára oslovení a další
DV 71/2014: Sex a nirvána, Teď
DV 70/2014: Vír, Hoření
DV 69/2014: Útulnost spirály, Holky
DV 68/2013: Utéct
DV 67/2013: Celý vesmír možností a další
DV 66/2013: ***
DV 65/2013: Psát
DV 64/2013: Milenky jsou mé myšlenky
DV 63/2013: Óda na konec světa
DV 62/2012: Zoufalé louky a další
DV 61/2012: Vír, Na dně
DV 60/2012: Prosvity, Upřímnost a další
DV 59/2012: Film, Tok a další
DV 58/2012: Nýty usilovných slov
DV 57/2012: Bůh
DV 56/2011: Vin Zlín, Za chvíli a další
DV 53/2011: Stalker jako postmoderní dobyvatel, ***
DV 48/2010: ***
DV 47/2010: Synopse ticha
DV 44/2009: Podzimní skici
DV 41/2009: Kráska a klobáska, Náhody a další
DV 40/2009: Vzpomínka, Láska a další