Adam El Chaar

PÁREK

Ve své nejdelší knize nejúspěšnější francouzský autor současnosti čtenáře nešetří. Několikasetstránková pasáž se věnuje nejnesnesitelnější představě, jíž je člověk středního věku vystaven – vyšťaven vztahy s protějškem a potomky umísťuje rodiče do pečujícího ústavu. Autor kritizuje francouzský systém péče o seniory, jehož neduhy jsou podobné jako v jiných západních civilizacích. Hrdina Pavel Rozum je sympaťák, citlivý a flegmatický. V paradoxní synchronizaci mu souběžně s pádem jeho otce do kómatu začne vzkvétat dlouhodobě stagnující manželství. Po té několikasetstránkové agonii má čtenář pocit, že už bude dobře, ale místo toho je doražen. Zničit (Odeon, 2022) je jáma lvová, ale prokážete-li odvahu a vstoupíte do ní, nebude litovat. Houellebecqův prokrvený styl rozbíhavého myšlení je tu v nejlepším.

Pavel Rozum dělá náměstka ministra za osm tisíc euro měsíčně. Zasvětí vás do politického zákulisí, vyprovokuje scénou incestní felace a poučí o historii a pohnutkách ekologického extrémismu. Za jednu z dějových linek by se nemusel stydět ani Dan Brown. Mnohovrstevnatý text je dvakrát delší, než byl předchozí Serotonin. Žádné trauma se přes všechna kómata, sebevraždy, rakoviny a teroristické útoky nekoná. Sdělují se závažné věci, ale bez hysterie. Atmosféra spíš plyne než plane, jak ilustruje parádní fotka na obalu. „Odpůrci liberální globaliazce a umělého oplodňování většinou nepatřili ke stejným okruhům, ale jedno hnutí obé spojovalo: anarchoprimitivisti. Šlo o hnutí především americké, vzdáleně inspirované luddity, byť mnohem extrémnější. Jeho nejznámějším ideologem byl John Zerzan. Zároveň byl i nejradikálnějším: nechtěl jen zrušit průmysl, obchod a moderní technologie, ale také odstranit zemědělství, náboženství, umění a dokonce artikulovanou řeč; jeho projektem bylo vrátit lidstvo na úroveň středního paleolitu.“ (s. 269)

Žena ve tvaru sklenice (Odeon, 2023) je mnohoznačný název, protože sklenice mají mnoho tvarů. Většinou jde o nádoby, ale řeč je o tvaru, ne o funkci. Optáme-li se na to autorky Ireny Šťastné, nejspíš nás odbude, protože, jak řekla revue Protimluv, poezii nevysvětluje, poezii píše. Ano, vysvětlovat poezii je jako cestovat v čase – můžete to dělat, ale nikdy to neuděláte doopravdy. Autorka slova řadí tak, aby báseň měla nějaký tvar, ale nejsou to zase žádné kaligramy. Co se týče samotných slov, jsou plná tenze. Žena ve tvaru sklenice je posedlá pravdou, kterou nikdy nevyřkne, což je dráždivé. Je také laureátkou Drážďanské ceny lyriky. „Dostala se do manželství / jako kdyby zakopla / o dlažební kostku. / Když hluboká orba / škrábala krajinu / už se v ní / pohupovala / placenta / ze strany na stranu / jako těžké vědro.“ (s. 23)

Ostatní tvorba Adama El Chaara publikovaná v Divokém víně:
DV 133/2024: Před kůží za Alpami
DV 132/2024: Jak jsem pustil ryby
DV 131/2024: Bulvár, Kontrapunkt a další
DV 130/2024: Předsevzetí
DV 129/2024: Rusy ruší všichni (Zjara 22)
DV 128/2023: Chronický kronikář
DV 127/2023: Energy je, Tramvaják
DV 126/2023: Kontrakultura, Berlín
DV 125/2023: Trondheim a Lillehammer a další
DV 124/2023: Tajemství je její hájemství a další
DV 123/2023: Ostrov lekcí a další
DV 122/2022: Koncert před zámkem a další
DV 121/2022: Jaromír Typlt v Uherském Hradišti křičel Stisk a další
DV 120/2022: Decibely
DV 117/2022: Estetika zavrženého
DV 116/2021: Máš zájem?
DV 111/2021: Stáváš se básníkem
DV 107/2020: Maje stát, Topení
DV 100/2019: Jamajka, Čtení a další
DV 96/2018: Monet, V pořádku a další
DV 95/2018: Za rohem
DV 91/2017: Lípa
DV 90/2017: Fucklid
DV 89/2017: Všude, Hladina
DV 88/2017: Portugalstalk
DV 87/2017: ***
DV 86/2016: Negace
DV 85/2016: Vrkat po výtce a další
DV 84/2016: Sardinský spánek v Sassari a vlak do Calgiari a další
DV 83/2016: Lehkost bolesti, Mnich
DV 82/2016: Listí, Směr a další
DV 81/2016: Bouřka, Pláž a další
DV 80/2015: Příště je taky den a další
DV 79/2015: Famózní Soňa z FAMU a další
DV 78/2015: Jablka Nového Zélandu a další
DV 77/2015: Anastazia Christina Praha a další
DV 75/2015: Líbání, pivo a elektro a další
DV 74/2014: Dehonestace a další
DV 73/2014: Švédka v mojí posteli
DV 72/2014: Samsára oslovení a další
DV 71/2014: Sex a nirvána, Teď
DV 70/2014: Vír, Hoření
DV 69/2014: Útulnost spirály, Holky
DV 68/2013: Utéct
DV 67/2013: Celý vesmír možností a další
DV 66/2013: ***
DV 65/2013: Psát
DV 64/2013: Milenky jsou mé myšlenky
DV 63/2013: Óda na konec světa
DV 62/2012: Zoufalé louky a další
DV 61/2012: Vír, Na dně
DV 60/2012: Prosvity, Upřímnost a další
DV 59/2012: Film, Tok a další
DV 58/2012: Nýty usilovných slov
DV 57/2012: Bůh
DV 56/2011: Vin Zlín, Za chvíli a další
DV 53/2011: Stalker jako postmoderní dobyvatel, ***
DV 48/2010: ***
DV 47/2010: Synopse ticha
DV 44/2009: Podzimní skici
DV 41/2009: Kráska a klobáska, Náhody a další
DV 40/2009: Vzpomínka, Láska a další