Michael Lorenc

VORONĚŽ

V mlze větví kmen,
v mlze kmenů věž,
v mlze věží štíty jmen:
naježená Voroněž.

CETELEM

I když házíš jiným
kříže těl
jak perly sviním,
jsi trestuhodně nevěrný
všem myslitelným
přítelkyním.

KVĚTINY

Hlavičky skloněné
jako hlavy panen,
otep tulipánů
v horském věnci ramen,
hlavičky k hlavám skloněné,
blesky bez hřmění,
bez hlav jsme odepsaní,
bez květin ztraceni.

SBOHEM POEZIE

Sbohem poezie,
Skácel se v hrobě obrací,
zajme nás nová pandemie,
básník se bojí o práci.

DOPRAVNÍ PODNIK PRAHA

Tramvaje,
ty suchozemské jachty,
jak se pachtí
v kopcích Barrandova
znova a znova,

nebo trolejbusy,
pavouci ve výklencích
industriálních katedrál,
potulní harmonikáři
hrající na žebra
u vchodu do metra,

právě tak autobusy,
podomní prodejci času,
nacházející krásy
Moravského krasu
na trase Veltrusy
- hospoda U Pinkasů,

a především:
kolesový parník,
bitevní křižník Vltavy,
který, nevěda co činí,
klade miny
a vypouští torpéda!

PARALELNÍ SVĚTY
Natěšené dívky běží k horizontu,
nahánějí mračna do ohrad,
konvertují z Makra do diskontu
ve svěracích kazajkách
svých vnad,

odlévám
dutý hrbol do bronzu,
hojnost tvarů redukuji v bod,
izoluji šumný šelest z hlomozu,
hájím bohabojnou bóji vod.

TI DRUZÍ

Ti, co nosí stejnokroje,
hlomozí jak stroje,
ti polonazí po podlaze
poletují jako saze,
až jim Nazim Hikmet srazí
k nohám hvězdný žal,
naběhnou si, sebevrazi,
nazí na kinžál.

KŘIK

Pleť kreolky,
příčina mé slabosti
pro holky,
vůní vlasů
kolem pasu veden
k hodokvasu klína,
s očima zavřenýma
naslouchám hlasu
svého budoucího syna,
který, jako Na Poříčí,
křičí jak ho ničí
převozničit
mezi vším a ničím.

POLARITA

Máš starou duši
v mladém těle
a já
naopak,
jsi polymorfní úhoř,

pod pompézní duhou
rak.

KONVERZE

Nejprve
spočítám tvé řasy,
sled průkazných
i pošetilých vět,
následně
z té mnohoznačné masy
stvořím pro trapasy
věrohodný svět.

PŘEDČASNÝ ODJEZD

Něco očividně končí,
něco zřejmě začne,
dívka, která vstala,
zas si brzy hačne,
vzápětí upadne
do náručí muže,
se směnkou růže
nastoupí do tramvaje,
která se rozjíždí
právě když jí tíha ráje
stoupá do hýždí.

RUTH,

někdo ti musel říct,
že krása není všechno,
že muži nejsou bouře,
již nelze obeplout,
někdo ti musel říct,
že country není techno,
že láska není moře,
v němž nelze utonout.

ALTERNATIVY

Hřívou řeky
orosené mosty,
nebo opocené
lebky kopistů,
sedmikrásky
na hrudi mé lásky,
nebo halda písemností
recyklovatelná
v propisku?

BOŽSKÝ KLID

Slova jsou schovaná
za přenosným paravánem,
zřejmě tvrdě spí
a procitnou až s ránem,
slova jsou zmožená,
zatáhla i plentu
před projevy honáků
a trhovkyň
v parlamentu.

JSME

Jsme závislí
na jídle,
na pití,
na stolici,
jsme závislí
na stresu,
na děsu,
na justici,
jsme závislí
na tatících,
kteří nám vládnou,
jsme závislí
na hadicích,
které vadnou.

KARUSEL I.

Chápeme jen to,
co jsme už dávno tušili,
zavádíme jen to,
co jsme už jednou zrušili,
dovídáme se jen to,
co jsme už kdysi věděli,
nevíme jen to,
za co jsme vlastně
seděli.


KARUSEL II.
Nejprve
bezmyšlenkovitě
volíme,
potom
těm zvoleným
solíme.

DVOJNOST

Proč nás tak povznáší
vlahý vzduch večera
a kam ho zaplaší
puch v holinkách dontéra?
Jsme zároveň uvnitř
jevů i vně,
současně v ubikaci šelem
i v aréně.

TVÁŘE VODY

Rosa,
ještě ne jinovatka,
liják,
ještě ne povodeň,
strouha,
ještě ne Svratka,
pařez,
ještě ne peň,
jímka,
ještě ne sádka,
slza,
ještě ne pláč,
dívka,
ještě ne matka,
posera,
ještě ne sráč.

MISANTROP

Pohybuje
těly uvnitř hrobů,
obouvá si
jejich černé boty,
čerpá vodu
ze hřbitovní studny,
potlouká se
jako kámen bludný.

HOMINOIDI

Radši střílím, než kopu,
prohlásila Scarlett Johansson,
sexy symbol milénia,
kráska tisíciletí.
Mohla by to být
má žena,
konstatoval Yetti.

CO ZBYLO I.

Co zbylo z okna
ve skladu oken,
co zbylo z expertíz?,
pastelové barvy Tunisu,
podletí loken,
z jaspisu spis?
Co zbylo z epicentra
vícehlasé fugy,
co zbylo z analýz?,
výčitky z početí,
robátka kabátek,
byznysu vlys?

CO ZBYLO II.

Co zbylo z hudby
v horském pásmu ramen?,
spár s vypitým džbánem,
výpisy ze spisů,
ve stráni tis?
Co zbylo z analýz
posvěcených ránem?,
přehršle předpisů,
listiny k podpisu,
sudičky bříz?

SLOVO

Slovo jako skalpel,
řeže do živého,
pro poetu apel,
pro apologetu
řehot trhovkyň,
slovo jako frappé,
droga poslankyň,
vedle něho
kouzla nechtěného
nedohledná síň.

OBEHRANÉ DRAMA

Bez moře plavba,
bez plavby loď,
bez lodi malba,
bez malby šalba,
bez konce pouť,
po zápase past,
po pasti jáma,
po jámě propast,
ve které, jak to říct,
zaklepu bačkorama.

Ostatní tvorba Michaela Lorence publikovaná v Divokém víně:
DV 134/2024: Putyka, Tetřev a další
DV 133/2024: Boty, Občan a další
DV 132/2024: Nahodilý chodec a další
DV 131/2024: Obřad, Okresní přebor a další
DV 126/2023: Cesta do školy a další
DV 125/2023: Cesty, Všechno souvisí se vším a další
DV 124/2023: Tma pod železničním mostem a další
DV 123/2023: Nový novověk a další
DV 122/2022: Majestát, Publikum a další
DV 120/2022: Pohádkář a další
DV 119/2022: Proto, Oděsa a další
DV 118/2022: Protipóly, Nový svět a další
DV 117/2022: Zeď
DV 116/2021: Profesoři II. a další
DV 115/2021: V prachu, V nový den a další
DV 114/2021: Ještě
DV 113/2021: Cern, Ucho a další
DV 112/2021: Apartmá, Byt a další
DV 111/2021: Kam, Návštěva a další
DV 110/2020: Včera a dnes
DV 109/2020: Super star a další
DV 108/2020: Nedospělí delikventi a další
DV 107/2020: Příliš, Ostrava a další
DV 106/2020: Bývalky, Dostupná data tmy a další
DV 105/2020: Rozvaha, Řád a další
DV 104/2019: Obdarovaná, Obavy a další
DV 103/2019: Milion chvilek a další
DV 102/2019: Pavilon č. 6 a další
DV 101/2019: Tráva, Má noc a další
DV 100/2019: Zahrada
DV 99/2019: Okna, Noc, Vedro a další
DV 98/2018: Ruské kolo a další
DV 97/2018: Nohy slečny N. a další
DV 96/2018: Kam se nedozvoníš
DV 95/2018: Ráno, Mrak a další
DV 94/2018: Psací stůl, Dveře a další
DV 92/2017: Dotek, Klavírní koncert a další
DV 91/2017: 11. září a další
DV 90/2017: Italská noc, Eva a další
DV 89/2017: Fotopast, Okna II a další
DV 88/2017: Proudy, Kiosky a další
DV 87/2017: Čtenářka, Utonulá a další
DV 86/2016: Spřízněni volbou a další
DV 85/2016: Squateři, Jako a další
DV 84/2016: Ukázka z knihy Nikam se k tobě nevejdu
DV 83/2016: Zatmění a další
DV 82/2016: Vhled, Kůlna a další
DV 81/2016: Jízlivosti
DV 78/2015: Měsíc, Hrad a další
DV 77/2015: Brněnské nokturno a další
DV 75/2015: Až, Smutný lampion a další
DV 74/2014: Tam, Ve tmě, Zenit
DV 64/2013: Okna, Nevím a další
DV 62/2012: Karlín, Brzy ráno a další
DV 61/2012: Čisté barvy květin a další
DV 60/2012: Řeka, Předzahrádka a další
DV 59/2012: Kopec nad Berounem a další
DV 58/2012: Výstup, Tma a další
DV 57/2012: Dovídám se, Holandia a další
DV 56/2011: Výlet na Krakovec a další
DV 55/2011: Zpětný pohyb a další
DV 54/2011: Neodpoví, Stmívání II a další
DV 53/2011: Zlatá stoka, Zahraj mi a další
DV 52/2011: Lom, Tam, Stmívání a další
DV 51/2011: Harmonie, Úžasem, Zvídavost
DV 50/2010: Chci víc, Pravá zbožnost a další
DV 49/2010: Barboře, Věk a další
DV 48/2010: Zemánek Jiří, řečený suchoruký a další
DV 47/2010: Možná, Tříšť a další
DV 46/2010: Karle Hynku Mácho a další
DV 45/2010: O původu psa, Zním, Jsi
DV 44/2009: Především, Vize a další
DV 43/2009: Pomalé město a další
DV 41/2009: Urousaný orel
DV 40/2009: Šerif, Vykoupu tě a další
DV 39/2009: Uvnitř, Zvon a další
DV 38/2008: Z Úřední desky Magistrátu a další
DV 37/2008: Samuel, Zeď a další
DV 36/2008: Starý Most, Třeboňsko a další
DV 35/2008: Kouzlo, Vidíme a další
DV 33/2008: Znamení, V krajkách a další
DV 32/2007: Život, Kdosi, Komu, Tvé tělo
DV 31/2007: Nedělní odpoledne, Mise, Kvašení a další
DV 30/2007: Mluva, Vzpomínka, Zátiší s živly a další
DV 26/2007: Návrat citu
DV 25/2006: Nokturno, Dívky na vahadlech a další
DV 24/2006: Adam, Barevný dialog a další
DV 23/2006: Věž, Synové a další
DV 22/2006: (...a pokud se jedná o poezii…), Kde a další
DV 21/2006: Říjen, (V synagogách…) a další
DV 20/2006: Sonet o tichu, Jen pár vět a další
DV 16/2005: Soumrak, Starý muž a další